Книжкові виставки – візитка будь-якої шкільної бібліотеки
Сьогодні існує багато інноваційних форм наочної популяризації літератури.
Виставка - ситуація «Книга – мій друг і порадник» за розділами:«Не читачі - для книг, а книги – для читачів»; «Вчасно прочитана книга – величезний успіх» приведе до відкритої та жвавої розмови про книги, про вміння обирати кращі з них, про формування особистих бібліотек.
Виставка – бенефіс «Найкращі читачі бібліотеки», виставка має такі розділи та цитати: «Книги – це інструмент насолоди мудрістю» та цитату: «Люди припиняють мислити, коли припиняють читати», «Читайте книги вдень і вночі, і будете. Точно, найкращі читачі» та цитату: «Читання – це одне з джерел мислення та розумового розвитку».
Виставка новинок – нові книги, журнали, література.
Виставка – кросворд – «Морозом дихає зима» та виставка – вікторина «Дива світу за сторінками підручника географії». Ці виставки організовуються в період проведення Тижня з того чи іншого предмета та під час канікул. Ліва частина такої виставки – питання вікторини, написані кольоровими великими літерами. Права частина експозиції – книжково-ілюстративна виставка з виданнями, ілюстраціями, звернення до яких допомагає знайти відповіді на питання вікторини, кросворду.
Зараз багато дітей із захопленням вивчають українську мову, історію України та цікавляться енциклопедіями. Буде цікавою для учнів інтерактивна виставка – довідник «Парад бібліотечних довідників». У ній об’єднані творчі задачі обох виставок і подано довідникову літературу за рубриками: «Мова наша калинова»; «Чи знаєте ви , мої діти, історію України»; «Енциклопедія школяра».
Заключним етапом цієї виставки буде виставка – дискусія, на якій розглядатиметься лише одна проблема, а представлена література висвітлюватиме її в різних, іноді протилежних, сторін. Наприклад, можна запропонувати питання:
Чи є сенс використовувати довідникову літературу в наш час
Чи доцільно вживати іншомовні слова
Чи необхідно підвищувати культуру мова
Які ще питання щодо теми виставки вас хвилюють
Який висновок ви зробили
Важливе пізнавальне й виховне значення мають тематичні полиці, які присвячуються різним подіям суспільного життя. Серед них: «Письменники-ювіляри», «Природа і ми», «Сталінград – символ Перемоги», «Криворіжжя – край козацький». А для найактивніших читачів можна створити тематичні полички: «На хвилинку зупинись, нову книгу подивись!», «Чарівний світ мистецтва», «Сторінки поезії».
Книжкові виставки, полиці є однією з найпоширеніших, найпопулярніших форм бібліотечного обслуговування читачів. Вони допомагають користувачам у виборі художньої чи науково-популярної літератури при вивченні творів письменників, при підготовці масових заходів.
В бібліотеці застосовується ще один із методів заохочення дитини до читання – голосне читання. Сьогодні – це також одна з поширених та найпопулярніших форм роботи бібліотеки з учнями молодшого шкільного віку. Голосне читання закріплюється бесідою.
Голосне читання має різні види.
Літературне читання – це художнє виконання творів читцями, письменниками, акторами, свого роду «театр одного актора».Літературне читання допомагає повніше, глибше зрозуміти літературний твір, сприйняти його емоційно, співпереживати з героями прочитаного твору, відчувати красу і багатство рідної мови, роздумувати про прочитане.
Жива, дійова технологія популяризації літератури – бібліографічні огляди. Вони допомагають як найкраще розкрити книжковий фонд бібліотеки, ширше популяризувати художню, науково-популярну, пізнавальну, довідкову літературу, періодичну пресу. Огляди літератури проводяться біля книжкових виставок,, вони передують, або завершують, літературні вечори, обговорення книг, літературні ігри. Наприклад, до Дня рідної мови проводиться огляд літератури з теми: «Диво калинове – чари барвінкова».
З метою популяризації книги, підвищення читацької культури та бібліотечно-бібліографічної грамотності, формування бережливого ставлення до книги варто проводити бібліотечні уроки: «Ознайомлення із шкільною бібліотекою», «Про книгу і бібліотеку», «Робота з довідниковою літературою», «Знай і ти, як книгу берегти» та інші. На таких заняттях розширюються знання учнів про книгу,формуються навички роботи з книгою, вони вчать користуватися бібліотечними інформаційними службами.
Зустрічі з письменниками. Така форма роботи допомагає послідовно розширювати інтерес читачів до літератури, читання. Після таких заходів у дітей виявляється бажання й самим творити, писати.
Інтерес дитини до книги, до читання значною мірою залежить від ставлення до книги в сім’ї. З метою виховання інтересу до читання проводяться різні виховні заходи із батьками.
Якщо ми будемо популяризувати, пропагувати, рекламувати, афішувати книгу та читання, агітувати за них, то у шкільній бібліотеці завжди будуть читачі, а бібліотека буде кабінетом №1 у школі.
Джерело: управління освіти