«Освіта сучасності». Внесок педагогів Святошинського району до розбудови сучасної освіти та їх роль у формуванні громадянського суспільства
У сучасній Україні система освіти безперервно розвивається, і для неї характерне постійне відновлення й саморозвиток. Особливо могутній інноваційний процес охопив українську систему освіти в 1980 -1990-ті рр.
Замість колишньої єдиної й однакової школи з'явилися гімназії, ліцеї, коледжі, школи різних профілів і напрямів. Відкрито міжнародні школи й університети, приватні школи і вищі навчальні заклади. Замість інститутів і спеціалізованих вищих училищ (військових, цивільної авіації, мистецтва) основні вищі навчальні заклади тепер здебільшого університети й академії.
Середня освіта в Україні впродовж різних історичних епох і в XX ст. зокрема не мала постійного терміну і коливалася від 9-річної до 12-річної. За кордоном також змінюються терміни здобування повної середньої освіти, і в різних країнах вони неоднакові. Середня освіта є обов'язковою для того, щоб продовжити здобувати освіту у вищому навчальному закладі.
Початковий рівень вищої освіти в Україні, як і в багатьох інших країнах, можна здобути у спеціалізованому коледжі. Повну вищу освіту людина здобуває тільки після успішного закінчення вищого навчального закладу. За законом "Про освіту", до вищих навчальних закладів в Україні зараховують інститут, академію й університет.
Існує певна тенденція, яка пов'язана з розвитком багаторівневої системи в багатьох університетах України. Переваги цієї системи в тому, що багаторівнева система організації вищої освіти забезпечує ширшу мобільність щодо темпів навчання й вибору майбутньої спеціальності. Вона формує здатність у випускника освоювати на базі отриманої університетської освіти нові спеціальності. Управлінням освіти та педагогічними працівниками Святошина проводиться значна профорієнтаційна робота з учнями – це Дні відкритих дверей в університетах, візити докторів наук, професорів та викладачів вищих навчальних закладів до шкіл нашого району з метою ознайомлення учнів з існуючими професіями, участь представників різних університетів у виховних заходах, що наочно демонструє взаємозв’язок між ВНЗ та школою тощо.
Освіта - це наука і мистецтво озброїти людей різного віку знаннями про труднощі і проблеми, з якими їм, імовірно, доведеться зіткнутися, та засобами подолання труднощів і розв'язання проблем. Вищого рівня професійної освіти — творчої майстерності — неможливо досягти без загальної гуманітарної освіти і без інноваційних підходів до розв'язання будь-яких проблем (соціально-економічних, виробничо-технологічних, економічних та ін.).
Головна мета інноваційної освіти — збереження і розвиток творчого потенціалу людини.
Інноваційний характер сучасної освіти зумовлений насамперед тим, що у нових умовах господарювання інновації перетворились на ключовий фактор зростання конкурентноздатності, забезпечення економічного зростання, зростання добробуту населення, а також забезпечення оборонної, економічної, технологічної та екологічної небезпеки країни. А для держав з перехідною економікою саме інновації забезпечують перехід до нової технологічної бази, випуску нової продукції й, у кінцевому підсумку — вхід у фазу економічного зростання.
Школа не залишається осторонь такого роду змін, адже навчальний заклад-це насамперед установа, в якій педагоги навчають дітей основам суспільного, громадянського мислення та життя, яке постійно змінюються в умовах формування і розбудови незалежної України.
Прикладом є актуальне на сьогодні проведення в усіх закладах освіти Святошинського району тематичних занять, виховних годин, уроків мужності та пам'яті до Дня Перемоги. Це ще один випадок, коли педагоги наших шкіл не тільки не дають забути учням про героїчний подвиг нашого народу, а й привчають їх до шанування сучасників, які зробили і роблять дуже багато для нашої держави. Проте, основною метою вчителів є всебічний розвиток дітей. Тому, освітяни використовують пам’ятні дати ще й для навчання, демонструючи учням всі аспекти покриваючого ними питання: соціального, економічного, і навіть політичного.
Освіту потрібно сприйняти як загальнолюдську цінність. Для цього насамперед необхідно зробити так, щоб вона розвивала гармонійне мислення, побудоване на поєднанні внутрішньої свободи особистості та її соціальної відповідальності, а також терпимості до інакомислення. І тому педагоги закладів освіти Святошинського району приділяють увагу не тільки навчанню учнів окремих дисциплін та оволодінню ними відповідними навичками, а й вихованню сталих якостей особистості, які дозволять їм в майбутньому досягати поставлених цілей та задач.
Сьогодні мисляча людина зобов'язана спостерігати, аналізувати, вносити пропозиції, відповідати за ухвалені рішення й уміти долати конфлікти й суперечності. А для цього вона повинна мати культуру, багатокритерійну установку розв'язання завдань, а також розуміти, що ніхто не може претендувати на істину в останній інстанції і жодну теорію не можна вважати універсальною і вічною.
Джерело: управління освіти