Аутизм? Як розпізнати


Дитина аутист може народитись в будь-якій сім`ї. В даному випадку соціальний статус, добробут і освіта батьків не має жодного значення. Враховуючи це - кожен з нас повинен мати загальні правдиві уявлення про цей розлад та його симптоми. Особливо корисною ця інформація буде для майбутніх батьків та працівників соціальних служб, які не рідко зустрічаються з нехлюйством деяких батьків відносно здоров`я власної дитини, в такому випадку саме вони повинні помітити специфічні для цієї патології симптоми та забити на сполох.
Аутизм відноситься до групи загальних розладів розвитку. Згідно з Американською класифікацією DSM-5 захворювання має такі ознаки:
- Стійкий дефіцит навичок соціальної комунікації та соціальної взаємодії без врахування загальної затримки розвитку;
- Обмежені, повторювані моделі поведінки, інтересів, діяльності;
- Обмежене і порушене повсякденне функціонування.
Якісна затримка комунікації включає в себе: затримку або відсутність розвитку усної мови, яка не супроводжується компенсаторними спробами невербальної комунікації; виражене порушення здатності ініціювати або підтримувати розмову; стереотипна, повторювана або ідіосинкратична мова; відсутність різноманітної, спонтанно імітованої або уявної гри. Затримка мовного розвитку, відсутність мови, і своєрідність усної мови – дуже частий симптом аутизму, і саме він найчастіше викликає занепокоєння батьків.
Важливою ознакою, що відрізняє таких дітей, є спроби компенсувати проблеми з мовою. Діти з іншими сенсорними порушеннями або затримкою розвитку зазвичай використовують невербальні засоби, такі як жести, для комунікації. При розладах із спектру аутизму часто спостерігається такий симптом, як ехолалія – повторення слів, які вимовив хтось інший. Аутисти можуть придумувати свої слова або фрази, повторювати одні й ті самі слова, навіть якщо вони не відповідають контексту.
Другий симптомокомплекс включає: надання переваги стереотипним і обмеженим патернам поведінки; виконання специфічних не функціональних рутинних дій або ритуалів (спроби навіть трохи змінити особистий режим таких діток можуть зустріти серйозний опір); стереотипні і повторювані моторні манеризми (потряхування пальцями і кистями рук, розкачування тіла, ходіння на носочках, обнюхування та облизування неїстівних предметів) і постійний інтерес до певних деталей.
Аутизм відноситься до розладів, які починаються в новонародженому віці (до 3-ох років), однак, значимі зміни в період розвитку впливають на результат в дорослому віці. Ці зміни повинні бути розпізнані найближчим оточенням дитини якомога раніше, адже правильна постановка діагнозу фахівцем відкриває перед дитиною та її батьками доступ до різноманітних соціальних послуг та програм реабілітації.
Джерело: Святошинський районний у м. Києві центр соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді.