Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
  • Доступність
  • A-
    A+
  • Стара версія
Святошинська районна в місті Києві державна адміністрація
офіційний вебпортал

Біографії державного підприємства «Антонов» та його Генерального конструктора П.В. Балабуєва нерозривні

Опубліковано 24 грудня 2019 року о 16:15
фото

Петро Васильович Балабуєв - визнаний у світі конструктор авіаційної техніки. Його ім'я назавжди поєднано з підприємством «АНТОНОВ», яке він очолював у період з 1984 р. до травня 2005 р.

Народився П.В. Балабуєв на Луганщині, на хуторі Валуйськ. Як він сам говорив, дитинство і юність навчили його працювати, не визнаючи безвихідних ситуацій, обов'язково доводити почате до кінця. Адже після війни він залишився єдиним чоловіком у сім'ї - з матір'ю і двома сестрами. Батько партизанив і був розстріляний фашистами. Вирішуючи для себе, ким стати, він думав і про кар'єру військового, і про роботу суднобудівника. Проте найвищим рівнем людського творіння йому здавалися важкі крилаті машини. Це, кінець кінцем, і вплинуло на вибір.

Закінчивши 1954 року Харківський авіаційний інститут, факультет літакобудування, П.В. Балабуєв разом з групою випускників прибув на роботу в молоде конструкторське бюро О. К. Антонова. Наполегливість, цілеспрямованість, непохитність, рішучість, з якими працював Петро Васильович, швидко виділили його серед однолітків, сформували майбутній характер керівника. Інженер-конструктор, начальник майстерні, начальник складального цеху, провідний інженер з льотних випробувань. У віці 30 років П. В. Балабуєв був призначений заступником головного конструктора, начальником філії ДКБ на Ташкентському авіаційному виробничому об'єднанні імені В. П. Чкалова (ТАВОіЧ).

Після успішної роботи в Ташкенті в 1965 році Петро Васильович був призначений на посаду директора Київського механічного заводу -- так називалося в той час ДП «АНТОНОВ». П. В. Балабуєв згадує: "Завод тільки починав по-справжньому складатися, проблеми народжувалися, як гриби. Щоб вирішувати "директорські" питання професійно, необхідно було поповнити свої знання: вивчити основи управління, економіки, організації виробництва. Взагалі-то, скільки себе пам'ятаю - все вчився". На цій посаді Петро Васильович проводить низку організаційних заходів, які покращують структуру підприємства і взаємодію всіх підрозділів заводу.

З 1971 року Петро Васильович - головний конструктор, перший заступник Генерального конструктора О. К. Антонова. Тоді ДКБ займалося створенням транспортного літака Ан-72 - першого літака марки "Ан" з турбореактивними двигунами, першого літака короткого зльоту і посадки з використанням ефекту Коанда. На його базі пізніше був створений цивільний транспортний літак.

Це був також період досліджень, розробки і реалізації програми унікального важкого транспортного літака Ан-124 " Руслан". Не було жодного скільки-небудь важливого питання при створенні цього літака, яким би не займався Петро Васильович. Один з яскравих моментів його біографії як керівника, що вміє приймати і здійснювати неординарні і дуже сміливі рішення, пов'язаний з виробництвом «Руслана». У той час на ДКБ «АНТОНОВ» не було ні вільних площ, ні устаткування для виготовлення центроплану і крила для такого гіганта. Тому збирали їх у Ташкенті. Але як доставити їх у Київ? Адже габарити цих виробів не вписувалися в жодний транспортний стандарт. І тоді Балабуєв запропонував налагодити перевезення крила повітрям, використовуючи "Антей". Довелося вирішити багато складних конструкторських завдань. Але план був здійснений блискуче! У світовій практиці не було прикладу перевезення поза фюзеляжем вантажу вагою 23 тонни і завдовжки 35 м. Цей винахід отримав подальший успішний розвиток при створенні літака Ан-225 "Мрія".

Саме П. В. Балабуєва Олег Костянтинович Антонов хотів бачити своїм наступником. Про це він написав у своєму заповіті. У 1984 році Міністерство авіаційної промисловості СРСР і ЦК КПРС затвердили призначення П. В. Балабуєва Генеральним конструктором, керівником АНТК ім. О. К. Антонова.

Діяльність на новій посаді Балабуєв розпочинає з енергійних заходів з доведення й організації серійного виробництва "Руслана". Буквально за 4 роки був розроблений, побудований і піднятий у небо супергігант Ан-225 вантажопідйомністю 250 тонн. Він не випадково названий "Мрією". Адже за словами Петра Васильовича, "мрія - це нескінченність людської думки і бажання, те, що веде нас вперед і ніколи не зникне, допоки жива людина на планеті".

Ще в молодості Петро Васильович назавжди засвоїв для себе і учив цьому інших: "Бути попереду можна лише тоді, коли кожен оцінюватиме якість, результати праці по вищому світовому рівню. Інакше - відсталість. Але і існуючий світовий рівень не критичний. Потрібне випередження". Саме завдяки цьому життєвому кредо, його умінню передбачати розвиток ситуації в кінці 1980-х, коли стали скорочуватися об'єми надходжень з бюджету країни, П. В. Балабуєв узяв курс на самофінансування підприємства. Він першим серед усіх керівників конструкторських бюро СРСР добився на той момент практично неможливого - АНТК ім. О. К. Антонова було дозволено організувати власну авіакомпанію. Комерційні перевезення на літаках створеного авіатранспортного підрозділу поступово стали істотною статтею доходів. Отримані кошти вкладалися в розвиток інформаційних технологій, у розробку нових проектів, у модернізацію устаткування, та головне, саме вони зрештою дозволили авіапромисловості України отримати для серійного випуску нові типи сертифікованих конкурентоздатних повітряних суден.

Вихід з важкої економічної ситуації, що настала після розпаду СРСР, Генеральний конструктор побачив у вдосконаленні структури підприємства і розширенні сфери його діяльності. У цей період створюється спеціальний підрозділ з розробки засобів наземного транспорту, ведеться експорт технологічних досягнень фірми, починається навчання іноземних громадян експлуатації літаків "Ан", зростає об'єм інжинірингових послуг і вантажних повітряних перевезень. У результаті - період становлення незалежної України для фірми "Атонов" виявився досить плідним. Створено: легкий багатоцільовий літак Ан-38, регіональний турбогвинтовий пасажирський літак Ан-140, середній військово-транспортний літак короткого зльоту та посадки Ан-70, поповнилися сімейства Ан-74 й Ан-32. Було модернізовано та розпочато комерційну експлуатацію Ан-225. "Авіалінії Антонова" зайняли помітне місце на ринку вантажних авіаперевезень.

При цьому, постійно набирав темпи процес технічного переоснащення підприємства: були обладнані і запущені в експлуатацію декілька конструкторських залів комп'ютерного моделювання, оснащених новітніми комп'ютерними станціями. Організовано систему навчання конструкторів і технологів, розробляється програма навчання роботи з КІТ для всіх категорій фахівців. Першим літаком, розробленим на основі тривимірного комп'ютерного проектування, став регіональний реактивний Ан-148.

П.В. Балабуєв - доктор технічних наук (1988), лауреат Державної премії СРСР (1974) і Державної премії УРСР (1979), Герой Соціалістичної Праці, кавалер ордена Леніна (1975), заслужений діяч науки і техніки України (1991), Герой України, нагороджений орденом Держави (1999), професор, завідувач кафедри проектування літаків у Національному аерокосмічному університеті ім. Н. Є.Жуковського «Харківський авіаційний інститут».

Його творча праця відмічена й іншими нагородами: орденами Трудового Червоного прапора (1966), "За заслуги" III, II і I ступенів (1992, 1996, 1998 рр. відповідно), орденом Дружби (РФ, 1998), орденом князя Ярослава Мудрого V ст. (2001) і медалями.

За видатний внесок у розвиток міжнародної цивільної авіації П. В. Балабуєв нагороджений Премією імені Едварда Уорнера - першого президента Ради ІКАО. Це найвища нагорода, що присуджується Міжнародною організацією цивільної авіації від імені 185 держав, що входять до її складу.


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux