Ближче до людей. Медицина стає доступнішою та якіснішою
У столиці триває реорганізація медичної галузі. Віднедавна реформи відбуваються в масштабах всього міста. Долучився до активної роботи в цьому напрямку і Святошинський район. Про те, які зміни очікують на пацієнтів та лікарів розповідає начальник управління охорони здоров’я Святошинського району Людмила Іванівна Трушкіна.
Людмило Іванівно, розкажіть, що зараз відбувається в районі?
Минулого місяця у нашому районі були зареєстровані нові лікувальні заклади – три центри первинної медико-санітарної допомоги (ПМСД) і один консультативно-діагностичний центр (КДЦ). Всі ці установи ми створили на базі наших поліклінік.
Щодо центрів ПМСД, то тут розміщуватиметься виключно первинна ланка, дільнична служба - терапевти, педіатри та сімейні лікарі. В таких центрах також залишиться найбільш необхідна діагностика, скажімо, лабораторні дослідження, ЕКГ. Мінімум, який потрібен для діагностики захворювань у режимі «сьогодні на сьогодні».
В КДЦ - консультативно-діагностичному центрі буде зібрана по максимуму уся діагностична апаратура та працюватимуть вузькі фахівці.
Новостворені центри будуть знаходитись за іншими адресами? Що зміниться для пацієнтів, чи отримуватимуть вони якіснішу допомогу?
Хочу відразу всіх заспокоїти - все залишається на своїх місцях. Центри ПМСД створені на базі наших терапевтичних і педіатричних відділень. Тобто лікарі первинної ланки, які працювали в поліклініках, прийматимуть людей в тих же кабінетах, на своїх робочих місцях. Крім того ми розгалужуємо цю структуру і відкриваємо амбулаторії загальної практики сімейної медицини у віддалених мікрорайонах. Це робиться для того аби наблизити медичні послуги до людей. Так кілька років тому ми відкрили амбулаторію на вулиці Бударіна, це дев’ятнадцятий кілометр житомирської траси. Раніше місцевим жителям треба було долати близько 10 кілометрів до найближчої поліклініки. Тепер відстань суттєво скоротилась і до лікарів можна дістатись пішки. Заклад первинки розташовано тут посеред житлової забудови, відстань до нього не перевищує 800 метрів. Теж саме можна сказати за амбулаторію на вулиці Тухачевського. Загалом, таких амбулаторій в районі на сьогодні маємо 10.
А щодо консультативно-діагностичного центру?
В нашому районі створено один КДЦ, він має сім філій. Але не варто хвилюватись, всі вузькі фахівці - невропатологи, кардіологи, хірурги, ревматологи ЛОРи, - які вели прийом в поліклініках, також залишились працювати в тих же кабінетах, на своїх робочих місцях. Тобто відбулось не територіальне об’єднання, а юридичне. Все обладнання, яке було в поліклініках, - рентгенологічне, ультразвукове, лабораторне - також залишилось за тими ж адресами. Така централізація всіх фахівців вузького профілю і обладнання дає пацієнтам рівний доступ до високоспе- ціалізованої допомога.
Наприклад, раніше, якщо мешканець територіально обслуговувався у поліклініці №3, то він не мав змоги обстежитись в центральній районній поліклініці. Зараз, коли центр юридично один, це стало можливим. Тобто ми на рівні району створили єдиний медичний простір.
Наскільки чітко сьогодні відпрацьований маршрут пацієнта?
Ми тільки почали працювати в нових умовах, тому маршрут пацієнта лише вибудовується. Наші громадяни протягом десятиріч мали вільний доступ до лікаря-спеціаліста, тому в один момент сказати їм, що тепер відповідно до наших нормативних актів, ви має те право ходити лише до дільничного чи сімейного лікаря, просто неможливо. Але люди повинні знати, що з будь-якими питаннями і проблемами насамперед потрібно звертатись до сімейного лікаря чи дільничного терапевта, тобто лікаря первинної ланки. За необхідності, медпрацівник первинного рівня направлятиме пацієнтів на консультацію до вузьких фахівців. Після огляду невропатолога, хірурга, гастроентеролога чи ЛОРа хворий повинен обов’язково повернутись до свого лікаря для подальшого лікування і контролю. Сімейний лікар буде мати всю інформацію про історію хвороби людини, координувати лікування і нести персональну відповідальність за хворого.
Тепер лікарі первинки повинні більш активно працювати і з пацієнтами, і над підвищенням свого професійного рівня, вести роботу на випередження хвороби, залучати людей до профілактичних технологій. Такий підхід вимагає не тільки розширення кваліфікаційного рівня, а й зміни ставлення до пацієнта. Але за якісну роботу медичні працівники тепер можуть отримати достойну зарплату. Власне, в цьому основна відмінність сімейного лікаря від дільничного терапевта. У нього буде пряма зацікавленість більш якісно працювати і підвищувати свою кваліфікацію.
У зв’язку з такими нововведеннями, чи покращились показники здоров’я?
Основна робота лікарів первинної ланки спрямована на профілактику хвороб. І у цьому питанні у нас є певні досягнення. Так за минулий рік зменшились на 3% виклики швидкої допомоги. Завдяки профоглядам покращився показник виявлення на ранніх стадіях он козахворювань та туберкульозу.
Поділіться планами на найближчий час, на чому буде зосереджена основна увага в районі?
Плани стосуються чіткого відпрацювання маршруту пацієнта аби він був зручним як для лікарів, так і для пацієнтів. Також в наступному році маємо відкрити ще три амбулаторії - на вулиці Кла вдіївській, Туполєва та у мікрорайоні Галагани.
В амбулаторіях, які вже працюють в районі, організуємо консультативні прийоми вузьких фахівців — невропатологів, кардіологів, хірургів.
Влітку ми придбала найсучасніший УЗД-апарат для дитячої поліклініки. Тепер крім звичайних обстежень черевної порожнини, щитоподібної залози у нас є можливість робити УЗД серця маленьким діткам. Тому зараз запроваджуємо програму оглядів всіх малюків до року з метою раннього виявлення ймовірних вад серця. У грудні запустимо в роботу рентгенологічний апарат в центрі ПМСД на вулиці Кучера.
Плануємо провести і ремонтні роботи. Зокрема відремонтувати дахи в усіх лікувальних закладах. Найближчим часом завершимо ремонтні роботи і відкриємо водолікувальне відділення для дітей.
Триває робота над формуванням електронного реєстру пацієнтів. Реєстр дозволить в короткі терміни мати всю інформацію про хворого, як теля стаціонарного лікування так і після консультації у будь-якого фахівця.
Загалом, підсумовуючи, можу сказати, що працювати за новими правилами, навряд чи легше, але безумовно ефективніше.
підготував Ігор Артюшенко
Джерело: журнал «Здоровье столицы»