Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
  • Доступність
  • A-
    A+
  • Стара версія
Святошинська районна в місті Києві державна адміністрація
офіційний вебпортал

Булінг. Цькування у колективах освітніх закладів. Практики запобігання та подолання булінгу

Опубліковано 22 березня 2019 року о 15:31
фото

«Булінг фактично є зменшеною копією терористичного акту».  заступник директора Українського інституту

 дослідження екстремізму

Богдан Петренко.

 

Булінг (від англійського bullying) – цькування, залякування, агресивне переслідування одного з членів колективу з боку інших представників колективу. Така поведінка має на меті самоствердитися за рахунок когось, підпорядкувати особистість своїм інтересам або заслужити собі загальний авторитет.

Це явище все більше поширюється як в Україні, так і в усьому світі. Обумовлене це, зокрема, тим, що набуває популярності насильницька модель поведінки, пояснюють спеціалісти.

 

Днями у Святошинському районному центрі соціальних служб сім’ї, дітей та молоді  пройшов  семінар-практикум  на  тему: «Булінг. Цькування  у  колективах освітніх  закладів.  Практики запобігання  та  подолання булінгу» для спеціалістів психологічної служби закладів освіти Святошинського району м. Києва. В семінарі-практикумі брали участь Козлова Галина Михайлівна, директор Київського міського центру сім’ї «Родинний дім», Дружинська Олександра Вячеславівна, директор Святошинського районного центру соціальних служб сім’ї, дітей та молоді, Лук'янчук Руслана Петрівна, начальник відділу профілактично-правової роботи, служби у справах дітей Святошинської РДА в м. Києві, Совенко Лариса Петрівна,  методист НМЦ управління освіти, молоді та спорту Святошинської РДА м. Києва.

У вступному слові Совенко Л.П. привітала учасників заходу з початком роботи, ознайомила присутніх з планом роботи та запрошеними спеціалістами для участі в заході, побажала плідної та натхненної роботи та підкреслила, що булінг – це відносно новий термін для пересічного громадянина, зміст якого ми не просто знаємо, а в більшості випадків стикалися з цим явищем у дитинстві.

«Булінг» - агресивна поведінка щодо окремої особи або групи, з метою приниження, домінування, фізичного чи психологічного самоствердження.

Обов’язок соціального педагога, практичного психолога та вчителя – виявити лідера, схильного ініціювати цькування інших та проводити з ними роботу виховуючи повагу і толерантність в спілкуванні та поведінці.

Дружинська Олександра Вячеславівна, директор  ЦСССДМ відзначила, що булінг проявляється у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози, ігнорування тощо) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття та інше). Не рідко фізичний і психологічний тиск обєднуються.

Від булінгу страждають і агресори, і жертви. Всі вони переживають емоційні проблеми, не вміють будувати стосунки з людьми, мають проблеми психо-емоційного розвитку. Вони потребують підтримки дорослих, які б допомогли їм розвинути здорові відношення з людьми не лише в школі, але й протягом усього їх подальшого життя.

Козлова Галина Михайлівна, директор КМЦС «Родинний дім» наголосила, що з сім’ї починається життя кожної людини, тут проходить її дорослішання і становлення, певним чином формується її ставлення до оточуючого світу. Сім’я була і залишається основною берегинею людських, культурних та історичних цінностей. Саме вона являється показником стабільності та прогресу народу в тій чи іншій державі.  Окрім того, родина – джерело любові, поваги, солідарності та прив’язаності, без чого не може існувати жодна людина. На жаль, для частини людей мрія віднайти сімейний спокій, на перший погляд, видається нездійсненною, а ті, хто мали б бути найріднішими та забезпечувати затишок, надійність та підтримку, скоріше стають джерелом небезпеки.

Саме тому на базі Київського міського центру сім’ї «Родинний дім» реалізується соціально-корекційна програма по роботі з особами, які скоїли домашнє насильство. Спеціалісти центру  здійснюють роботу з кривдниками, людьми, які вчинили насильство в сім’ї, а також надають необхідну підтримку членам їхніх родин, які зазнали домашнього насильства, у форматі індивідуальних  консультацій,  групової  дискусійної,  тренінгової  та  медіативної  роботи.

Совенко Лариса Петрівна,  методист НМЦ розкрила тему семінару-практикуму: «Булінг.  Цькування  у  колективах освітніх  закладів.  Практики запобігання  та  подолання булінгу» та підкреслила, що Верховна Рада ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу», за яким офіційно зафіксовано суму штрафів за вчинення актів цькування у школі. Стягнення з батьків дитини, яка здійснює фізичне чи моральне насильство над іншими, становить від 850 до 3400 грн або громадські роботи від 20 до 60 годин.

Лук'янчук Руслана Петрівна, начальник відділу профілактично-правової роботи, служби у справах дітей Святошинської РДА в м. Києві відзначила, що на думку експертів існує кілька шляхів подолання булінгу. Головний – це робота з батьками та сім’єю. Якщо в родині існує насильство, то дитина наслідує стиль поведінки, гіперопіка та авторитарний стиль виховання теж впливають на те, що дитина стає або жертвою, або переслідувачем у шкільному булінгу.

У сучасних родинах батьки замало уваги приділяють дітям. Відповідно до дослідження, в середньому 12-17 хвилин на день батьки приділяють спілкуванню з дитиною і часто більша частина цього часу – це настанови.

Мельничук Вікторія Олексіївна, завідувач сектору соціально-педагогічної роботи відділу психологічного супроводу та соціально педагогічної роботи ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»  МОН України презентувала та розкрила перед колегами тему: «Створення системи протидії булінгу, що сприяє безпечному освітньому середовищу» та додала, що за даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) Україна посідає четверту сходинку серед країн Європи за рівнем проявів агресії підлітків. На першому місці Росія, на другому – Албанія і на третьому – Білорусь. За інформацією Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), із булінгом у колі однолітків в Україні стикалися близько 67% дітей.

Підводячи підсумки семінару-практикуму Лариса Петрівна, наголосила, що у свідомості деяких громадян насильницька модель поведінки стає найбільш привабливою, бо вона в їхній свідомості найбільш ефективна. Вони бачать, що таким чином досягають результатів політики, рейдери, люди на вулицях тощо. В освітньому закладі вирішальна роль у боротьбі з булінгом належить вчителю, соціальному педагогу, практичному психологу. Проте впоратись з цією проблемою вони можуть тільки за підтримки керівництва освітнього закладу, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій.

Джерело: управління освіти, молоді та спорту.


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux