Дещо про зовнішнє незалежне оцінювання - іспити для вступу довищих навчальних закладів України
Використовуючи умовне скорочення «ЗНО» ми звикли розуміти його, як комплекс організаційних процедур (передусім — тестування), що спрямований на визначення рівня навчальних досягнень випускників середніх навчальних закладів при їхньому вступі до вищих навчальних закладів.
Метою зовнішнього незалежного оцінювання є підвищення рівня освіти населення України та забезпечення реалізації конституційних прав громадян на рівний доступ до якісної освіти, здійснення контролю за дотриманням Державного стандарту базової і повної середньої освіти й аналізу стану системи освіти, прогнозування її розвитку.
Результати зовнішнього незалежного оцінювання зараховуються як результати державної підсумкової атестації і як результати вступних іспитів до вищих навчальних закладів.
Починаючи із 2004 року за підтримки міжнародних і громадських організацій система зовнішнього незалежного оцінювання формується і в Україні.
Забезпечення проведення на належному рівні зовнішнього незалежного оцінювання здійснюється Українським центром оцінювання якості освіти у співпраці з місцевими органами управління освітою, обласними інститутами післядипломної педагогічної освіти, навчальними закладами.
Координація роботи учасників процесу зовнішнього незалежного оцінювання здійснюється через Вінницький, Дніпропетровський, Донецький, Івано-Франківський, Київський, Львівський,Одеський, Харківський та інші регіональні центри оцінювання якості освіти, за кожним із яких закріплено по 2-4 регіони України.
Упровадження зовнішнього незалежного оцінювання принесло хороші результати щодо значного підвищення якості середньої та вищої освіти в Україні, позитивно позначилося на загальному рівні освіченості та стало вагомим фактором у боротьбі з корупцією.
Розглянемо переваги та недоліки зовнішнього незалежного оцінювання.
Отже, перевагами зовнішнього незалежного оцінювання є:
1.Створення умов рівного доступу до освіти для всіх, незалежно від матеріальних можливостей
2.Об’єктивність (не завжди. Наприклад, при перевірці власних висловлювань людський фактор має місце)
3.Долання корупції на локальному рівні, але поява глобальної корупції.
4.Наближення до європейських стандартів
Проте, попри всі переваги, які ми маємо від запровадження зовнішнього незалежного оцінювання, в цій системі також є і слабкі місця, а саме:
1.Незважаючи те, що особа, яка складає тест, допускається до тестування при пред'явленні паспорту, цей захист виявився неефективним для унеможливлення здачі тесту іншою особою. Так, аспірант з Львівського університету за винагороду погодився скласти у 2008 р. тест з української мови і літератури за випускника однієї з шкіл Дніпропетровська. Фальсифікації виявлено не було.
2.Щорічна зміна правил вступу до ВНЗ.
3.У разі помилок, які трапляються не дуже рідко, абітурієнтам можуть бути не зараховані їх бали. Через це вступити до ВНЗ цим абітурієнтам не вдається.
Враховуючи вищезазначену інформацію є над чим замислитись, адже формування системи освіти, в якій кожен учасник навчально-виховного процесу почуває себе комфортно та здатен довести свою точку зору, є невід'ємною складовою переходу до свідомого сучасного громадянського суспільства та розбудови сильної та незалежної держави.
Джерело: управління освіти