Легалізація громадських об’єднань
Відповідно до Загальної декларації прав людини, Конституції та законодавства України одним із невід’ємних прав людини – є право на свободу об’єднання, а саме об’єднання громадян у громадські організації для здійснення та захисту своїх прав і свобод. Згідно статті 1 Закону України «Про об’єднання громадян»: «об’єднанням громадян є добровільне громадське формування, створене на основі єдності інтересів для спільної реалізації громадянами своїх прав і свобод». Держава створює рівні умови для діяльності та забезпечує додержання прав і законних інтересів об’єднань громадян, легалізованих у порядку, передбаченому законодавством України.
В Україні об’єднання громадян утворюються і діють на основі добровільності, законності, гласності і з всеукраїнським, місцевим та міжнародним статусом. В залежності від свого статусу вони мають деякі відмінності у процесі їхньої реєстрації.
Стаття 9 Закону України «Про об’єднання громадян» визначає, що якщо діяльність громадської організації поширюється на територію України і хоча б однієї іншої держави, то така організація має міжнародний статус. Із всеукраїнським статусом об’єднання громадян діють на території всієї України і мають місцеві осередки у більшості її областей. А до місцевих об’єднань громадян належать об’єднання, діяльність яких поширюється на територію відповідної адміністративно-територіальної одиниці або регіону. Звісно, від статусу об’єднань громадян залежить і його порядок офіційного визнання (легалізації).
Легалізація громадських формувань полягає у проведенні правової експертизи установчих документів на їх відповідність Конституції та іншим актам законодавства України. Згідно із Положенням «Про порядок легалізації об’єднань громадян» № 140 затвердженого Кабінетом Міністрів від 26.02.1993 року легалізація всеукраїнських об’єднань громадян і міжнародних громадських організацій здійснюється Міністерством юстиції України, їх місцевих осередків та місцевих об’єднань громадян – Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласними, Київським та Севастопольським міськими, районними, районними в містах Києві та Севастополі управліннями юстиції, виконавчими комітетами сільських, селищних, міських Рад народних депутатів.
У статті 14 ЗУ «Про об’єднання громадян» зазначається, що офіційне визнання об’єднань громадян є обов’язковим і здійснюється шляхом їх реєстрації чи повідомлення про заснування.
Для легалізації громадської організації шляхом повідомлення про її заснування до легалізуючого органу подається заява, підписана не менш як трьома засновниками громадської організації або їх уповноважених представників, рік народження, місце постійного проживання, назва організації і місцезнаходження центральних статутних органів, основна мета діяльності громадської організації. Підписи в заяві мають бути завірені в установленому порядку.
Для реєстрації об’єднання громадян до реєструючого органу подається заява, підписана не менш як трьома засновниками об’єднання громадян або їх уповноваженими представниками.
До заяви додаються :
1) статут (положення) в двох примірниках;
2) протокол установчого з’їзду (конференції)або загальних зборів, які прийняли статут;
3) відомості про склад керівництва центральних статутних органів (із зазначенням прізвища, імені, по батькові, року народження, місця постійного проживання, посади (заняття), місця роботи);
4) дані про наявність місцевих осередків, підтверджені протоколами конференцій (зборів);
5) документ про сплату реєстраційного збору;
6) відомості про засновників об’єднання громадян або спілок об’єднань громадян (для громадян – із зазначенням прізвища, імені, по батькові, року народження, місця постійного проживання; для спілок об’єднань громадян – назви об’єднання, місцезнаходження вищих статутних органів, а також доданням копії документа про легалізацію);
7) документ, який підтверджує місцезнаходження об’єднання громадян.
Варто звернути увагу на те, що міжнародна громадська організація додатково подає документи, які підтверджують поширення її діяльності на території хоча б однієї іншої держави (довіреності, зобов’язання, протоколи, документи про легалізацію тощо). А спілка об’єднання громадян додатково подає рішення центральних статутних органів об’єднання громадян про їх вступ до спілки.
Згідно із Положенням «Про порядок легалізації об’єднань громадян» заява про реєстрацію місцевої громадської організації розглядається у 3-денний строк після надходження документів. Рішення про реєстрацію чи відмову в ній заявнику повідомляється не пізніше наступного робочого дня після його прийняття. Але заява про реєстрацію всеукраїнської та міжнародної громадської організації розглядається протягом одного місяця після надходження документів. Рішення про реєстрацію чи відмову в ній заявнику повідомляється письмово в 10-денний строк після його прийняття.
У разі реєстрації об’єднання громадян засновникові видається свідоцтво про реєстрацію встановленого зразка.
Для реєстрації змін, що вносяться до статутних документів об’єднання громадян, до реєструючого органу подаються :
1) заява про реєстрацію зазначених змін, підписана уповноваженим представником;
2) протокол з’їзду або загальних зборів з рішення про внесення змін до статуту;
3) статут в 2-х примірниках з унесеними змінами;
4) оригінали свідоцтва про реєстрацію об’єднання громадян та його статуту.
У випадку зміни місцезнаходження об’єднання громадян додатково подаються документи, які підтверджують місцезнаходження такого об’єднання.
Джерело: Святошинське районне управління юстиції у м. Києві