Місцеве самоврядування: від слів – до реформ


«Немає щастя без свободи, свободи без самоврядування,
самоврядування - без конституційності, конституційності
- без моралі, й жодного з цих великих благ - без сталості й ладу».
Клінтон Россистор, американський політолог.
Розвиток місцевого самоврядування – необхідна передумова демократизації суспільного життя, децентралізації управління, наближення влади до її джерела – народу та становлення громадянського суспільства. В Україні закладено конституційні засади місцевого самоврядування, прийнято низку базових нормативно-правових актів, які регулюють діяльність його органів, ратифіковано Європейську хартію місцевого самоврядування. Проте сьогодні всі визнають, що система місцевого самоврядування не задовольняє потреб українського суспільства. У більшості територіальних громад вона не забезпечує створення комфортного життєвого середовища, необхідного для всебічного розвитку людини, її самореалізації, захисту її прав, надання їй доступних та якісних публічних послуг. Більше того, фахівці вважають: без реформи місцевого самоврядування нині неможливо подолати кризові явища в соціально-економічному і політичному житті України.
Такі питання, пов’язані з місцевим самоврядуванням, як становлення інститутів прямого народовладдя, узгодження інтересів держави та територіальних громад, з особливою гостротою постали сьогодні, коли лунають заклики до федералізації країни, на окремих територіях порушується вітчизняне законодавство і конституційний лад, продовжуються спроби дестабілізації влади. Тому важливо, щоб розвиток місцевого самоврядування не тільки був одним із пріоритетних напрямів державної політики, а й завдяки конкретним крокам з її реалізації якнайшвидше почав служити злагоді в суспільстві та стабілізації політичної ситуації. Один із таких кроків – схвалення урядом Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, де визначено механізми і строки виконання цих планів.
Для збереження України як єдиної та неподільної, для зміцнення її територіальної цілісності й суверенітету центральною ланкою реформи місцевого самоврядування має стати територіальна громада, де кожен громадянин мав би можливість відчувати себе суб’єктом формування політики, розв’язання проблем місцевого рівня.
Поняття «децентралізація влади», яке сьогодні з суто наукового обігу широко ввійшло в саме життя, потребує серйозного наукового осмислення, оскільки думки з цього приводу науковців, політиків і практиків не в усьому збігаються й досить часто бувають суперечливими. Про потужний інтелектуальний ресурс, залучений під час підготовки конференції, свідчить У світ вийшов спільний доробок науково-педагогічного колективу НАДУ, її Дніпропетровського, Львівського, Одеського та Харківського регіональних інститутів державного управління за участю вчених провідних вищих навчальних закладів України – наукову доповідь «Місцеве самоврядування в Україні: сучасний стан та основні напрями модернізації».
У суспільстві визрів запит на формування повноцінного ефективного самоврядування на базовому районному й обласному рівнях з утворенням відповідних інститутів, оптимізацію адміністративно-територіального устрою та чинної моделі територіальної організації влади, запровадження механізмів демократії на місцях, приведення їх у відповідність до європейських і світових стандартів.
Необхідність реформування місцевого самоврядування обговорюється в Україні вже понад десять років, однак для реальних справ у цьому напрямі не вистачало політичної волі. Сьогодні з’явився шанс виправити становище. Серед чинників, від яких залежить ефективність реформи місцевого самоврядування, - законодавче, кадрове, організаційне, фінансове та інформаційне забезпечення..
На заваді реформ сьогодні стоять недостатнє законодавче забезпечення, відсутність чіткого розмежування повноважень і фінансової незалежності, низька активність членів територіальних громад, диспропорції чисельності мешканців міст України, дисбаланс між повноваженнями органів місцевого самоврядування та економічним потенціалом відповідних територій. Насправді ці органи мають не лише управляти комунальною власністю, а й регулювати діяльність суб’єктів господарювання інших форм власності – державної, колективної і приватної.
Проведення децентралізації є дуже важливим елементом побудови демократії у країні, оскільки це сприятиме подоланню міжрегіональних суперечностей, підвищенню довіри громад до центральної влади та ефективній організації влади на місцевому рівні.
Джерело: відділ з питань внутрішньої політики, зв’язків з громадськістю та засобами масової інформації.