Мотиваційні фактори в формуванні здорового способу життя учнівської молоді
Які мотивації лежать в основі формування стилю здорового способу життя людей? Психологи виділяють наступні види мотивації:
1. Самозбереження. Коли людина знає, що, та або інша дія напряму загрожує її життю, вона цю дію не чинить. Формулювання мотивації "Я не скоюю певні дії, оскільки вони загрожують моєму здоров'ю і життю".
2. Підкорення етнокультурним вимогам. Людина живе в суспільстві, яке протягом довгого часу відбирало корисні звички, навики, виробляло систему захисту від несприятливих чинників зовнішнього середовища. Формулювання мотивації "Я підкоряюсь етнокультурним вимогам тому, що хочу бути рівноправним членом суспільства, в якому живу. Від мого здорового способу життя залежать здоров'я і благополуччя інших. "
3. Отримання задоволення від самовдосконалення. Формулювання мотивації "Відчуття здоров'я приносить мені радість, тому я роблю все, щоб зазнати це почуття".
4. Можливість для самовдосконалення. Формулювання мотивації "Якщо я буду, здоровий, я зможу піднятися на більш високий ступінь суспільної сходинки".
5. Досягнення максимально можливої комфортності. Формулювання мотивації "Я здоровий, мене не турбує фізична і психічна незручність". Правильна організація вище вказаних умов несе в собі величезну можливість для формування культури здорового способу життя у дітей.
Діти у віці до одинадцяти років дуже довірливі і схильні навіюванню. Якщо дитину весь час лякати хворобами і нещастями, то ми не розвинемо у неї бажання бути здоровою, а викличемо постійний страх перед хворобами. Дитина повинна рости з свідомістю, що від її навичок в області гігієни і санітарії залежить накопичення здоров'я.
У дитини можна виробити охоронні стереотипи, закріплені через отримання задоволення. "Я знаю про користь виконання фіззарядки і роблю це усвідомлено, самостійно, і це приносить мені задоволення”, - поділився своїми роздумами з приводу ведення здорового способу життя учень однієї зі шкіл Святошинського району. Подібного роду міркування прискорюють навчання і приносять користь для психічного і соматичного здоров'я учнів.
Як вже наголошувалося, можливість формування культури здорового способу життя залежить від потреб дитини. Ієрархія потреб величезна. Але що вельми важливо для педагогів і психологів, це те, що вони не існують, ізольовано один від одного, вони змінюються і удосконалюються залежно від зростання загальної культури дітей, їх знань про дійсність і відношення до них.
Отже, ми можемо впливати на їх формування і задоволення, а відповідно - на стан і розвиток здоров'я учнів. Але для цього повинні бути створені оптимальні умови, які сприятимуть забезпеченню загального комфорту учасників освітнього процесу, особливо позитивних настроїв у школярів.
Дана потреба характеризується можливостями задоволення складових її змісту домагань на увагу, визнання, конструктивне спілкування, успішність в діяльності, пошану, підтримку, співпрацю, прояв активності, самостійності і інших.
Таким чином, формування культури здорового способу життя - це спонука до включення в повсякденне життя учнів різних нових для них форм поведінки, корисних для здоров'я; зміна, а то і зовсім відмова від багатьох шкідливих для здоров'я звичок, оволодіння знаннями, на основі яких можна грамотно, безпечно і з користю для здоров'я почати вести здоровий спосіб життя, поступово добиваючись, щоб ці повсякденні форми зміцнення здоров'я стали звичними. А педагоги закладів освіти Святошинського району ведуть постійну роботу з підтримки та поширення вищезазначених ідей серед учнівської громади.
Джерело: управління освіти