Новітні інформаційні технології у шкільній бібліотеці, як елемент сучасного мультимедіа-ресурсу в закладах освіти
Інформаційне середовище загальноосвітнього навчального закладу являє собою сукупність інформаційних ресурсів, використання комп’ютерної техніки і систем зв’язку для створення пошуку, одержання, накопичення, збереження, захисту та поширення інформаційних ресурсів.
Важливе місце у формуванні інформаційного середовища в школі посідає шкільна бібліотека, метою діяльності якої є забезпечення інформаційних потреб учнів та вчителів, пошук та надання інформації користувачам.
Створення інформаційного середовища в школі розпочинається перш за все із встановлення техніки: комп’ютера, принтера, сканера, підключення до Інтернет.
Найважливіший етап – створення електронного каталогу, занесення карток усіх наявних каталогів і картотек у бібліотеці в електронну форму. Важливим питанням сьогодення є кооперування, інтеграція зусиль при створенні електронного каталогу шкільної бібліотеки. Як відомо, бібліотека – це перш за все бібліотечний фонд. У свою чергу, бібліотечний фонд – упорядковане зібрання документів.
Електронна бібліотека – упорядковане зібрання документів + Інтернет.
Це розділена інформаційна система, що дозволяє надійно накопичувати, зберігати і ефективно використовувати різноманітні колекції електронних документів, доступні в зручному для користувачів вигляді через глобальні мережі передачі даних. Електронні бібліотеки надають користувачам послуги безпосередньо до електронних каталогів, бібліографічних описів, довідково-реферативної інформації, повних текстів електронних документів (книг, журнальних статей).
Мультимедіа – сукупність комп’ютерних технологій, що одночасно використовують кілька інформаційних середовищ: графіку, текст, відео, фотографію, анімацію, звукові ефекти. Забезпечення навчально-виховного процесу та самоосвіти шляхом формування шкільного інформаційного банку на різних видах носіїв інформації, його максимального використання, інформаційного та бібліотечного обслуговування учнів і педагогів – основна задача шкільної медіатеки. Завдання, що стоять перед національною школою сьогодні, зумовлюють трансформацію бібліотек навчальних закладів, сприяють їхньому реформуванню в бібліотечно-інформаційні центри, що не тільки збирають, зберігають і розповсюджують інформацію для удосконалення знань учнів, але й сприяють підвищенню професійної майстерності педагогів. Усе це потребує змін у формуванні інформаційних ресурсів бібліотек, технічному оснащенні, професійній компетентності бібліотечних працівників як учасників навчально-виховного процесу.
Комп’ютеризація шкільних бібліотек, підключення їх до мережі Інтернет, наявність сторінок «Шкільна бібліотека» на Web-сайтах навчальних закладів та персональної електронної пошти створили реальні умови для трансформації шкільних бібліотек у медіатеки.
Медіатека - фонд книг, учбових та методичних посібників, відеофільмів, звукозаписів, комп'ютерних презентацій, а також технічне забезпечення для створення і перегляду фонду.
Пропонуємо один із варіантів систематизації освітніх електронних ресурсів (ОЕР) для створення медіатеки-бібліотеки загальноосвітнього навчального закладу.
Освітні ресурси ми розподілимо за групами, це дозволить бібліотекарям медіатеки, по-перше, продуктивно організувати роботу користувачів, а по-друге – максимально спростити процедуру поповнення відповідних ресурсів.
1. Навчальні програми.
Освітні електронні ресурси цієї категорії – це програмний продукт, призначений для вивчення тієї чи іншої навчальної дисципліни, її розділів, тем, відпрацьовування і вироблення певних навичок. Як правило, такі ОЕР включають: навчальні матеріали, методичні рекомендації з їх використання, системи контролю вивчення, тести, тренажери тощо.
2. Предметні електронні бази даних.
Доцільно в рамках медіатеки створювати також свої предметні електронні бази даних. Це може бути універсальний набір окремих навчальних, методичних, ілюстративних, звукових матеріалів, що належать до відповідних освітніх програм, що знадобляться для поглибленого вивчення шкільних навчальних предметів. Систематизація їх за темами, типовими і видовими ознаками дозволить у подальшому максимально полегшити бібліотекарю пошук необхідних джерел і покращити обслуговування користувачів. У створенні предметних електронних баз можуть надати суттєву допомогу вчителі-предметники.
Відповідно до програми матеріали систематизовано за розділами, що стосуються творчості окремих письменників і поетів. У кожному розділі (папці) зібрано інформацію про біографію письменника, тексти творів, які вивчаються, ілюстрації до творів, фото та відеоматеріали, мультиплікаційні фільми, творчі роботи учнів, презентації до уроків, посилання на ресурси Інтернет тощо. Кожна папка може поповнюватися протягом багатьох років новими матеріалами й стане у нагоді як учням, так і вчителям.
Джерело: управління освіти