Особливості проведення соціальними педагогами соціометричних досліджень у закладах дошкільної освіти
Найкращий спосіб зробити дитину хорошою - це зробити її щасливою.
Оскар Уайльд
Кожне дитя певною мірою геній і кожен геній певною мірою дитя.
А. Шопенгауер
Будь правдивий навіть по відношенню до дитини: виконуй обіцянку, інакше привчиш її до брехні.
Л. Толстой
Неодмінно балуйте дітей, невідомо, які випробування їм приготувало життя.
Антуан де Сент-Екзюпері
Ніколи не змушуйте дітей купувати істину ціною пороку і не вдосконалюйте їхній розум, шкодячи серцю.
Ж. Бернарден
Всі діти світу плачуть на одній мові.
Л. Леонов
Якщо люди говорять погане про твоїх дітей - це значить, вони говорять погане про тебе.
В. Сухомлинський
Єдине, що варто красти - це поцілунок у сплячої дитини.
Джо Хоулдсворт
Легше виховати сильну дитину, ніж змінити чоловіка.
Фредерік Дуглас
З маленькими дітьми, як з інтелігентами: коли вони шумлять, вони нам діють на нерви, коли сидять тихо - викликають підозру.
Г. Лаубе
Діти святі й чисті. Не можна робити їх іграшкою свого настрою.
А.Чехов
Днями в закладі дошкільної освіти № 736 «Мрія» ДП «Антонов» відбулось засідання фокус-групи для соціальних педагогів та практичних психологів освітніх закладів Святошинського району на тему: «Особливості проведення соціальними педагогами соціометричних досліджень в закладах дошкільної освіти», яке провела Совенко Лариса Петрівна, методист НМЦ управління освіти, молоді та спорту Святошинської РДА в м. Києві.
У вступному слові перед колегами Совенко Л.П. відзначила, що соціометрія – це соціально-психологічний тест, спрямований на виявлення взаємин всередині групи дітей - які симпатії всередині групи, хто є загальним улюбленцем, а кого обходять стороною.
Методику соціометрії широко застосовують для дітей дошкільників та учнів початкових класів. Цей метод заснований на уявному виборі, який роблять всі члени групи.Пропонується досить напружена емоційна ситуація, в рамках якої учасникам необхідно зробити вибір на користь або проти деяких членів групи. Варто відзначити, що у дітей немає як такої спільної діяльності – найчастіше вони просто знаходяться, грають або навчаються разом. Тому їм важко буде вибирати в своїй групі лідера. Однак оцінити емоційну атмосферу групи або класу за допомогою соціометрії можливо.
Юраш Олена Миколаївна, методист ЗДО №736 «Мрія», презентувала присутнім свій заклад та розповіла, що в закладі проводиться посилена робота з виховання, навчання, фізичного та музичного розвитку дітей. Педагогічний колектив виконує завдання забезпечення загального розвитку кожної дитини шляхом створення сприятливих умов для повноцінного навчання дітей. В закладі найефективніше реалізується мета дошкільної освіти – створення сприятливих умов для особистісного становлення та творчої самореалізації кожної дитини, формування її життєвої компетентності.
Кулик Олеся Василівна, соціальний педагог ЗДО №736 «Мрія», ознайомила учасників засідання фокус-групи з індивідуальними та груповими дослідженнями соціометричними методами та презентувала практичну частина засідання на тему: «Соціометричне дослідження дитячого колективу віком 5-6 років» та наголосила, що ситуація при опитуванні повинна бути пов’язана з дитячим або шкільним життям, проте можна додати і позаурочну спільну діяльність. Для дітей та учнів молодших класів при проведенні соціометрії можна використовувати такі питання:
ü З ким би ти хотів гратися та виконувати завдання?
ü Кого б ти запросив на свій день народження?
ü А кого запросив би на день народження в останню чергу?
ü Хто тобі найбільше подобається в групі або класі?
ü З ким би ти хотів жити по сусідству?
ü Кого б ти запросив для поїздки або походу на природу?
ü Кому ти довіриш свою таємницю?
ü Кому ніколи не довіриш свою таємницю?
Підводячи підсумки фокус-групи, Совенко Л.П. відзначила, що проведення соціометрії в будь-якій групі або класі є серйозним емоційним випробуванням. Особливо для тих, хто не особливо популярний. Необхідно чесно написати або розповісти, хто тобі подобається, а хто ні, підписавши при цьому свою анкету. Проводити соціометричні дослідження повинен досвідчений соціальний педагог або практичний психолог, знайомий з групою або класом та обстановкою в них та який завоював довіру і прихильність до себе дітей та учнів.
Джерело: управління освіти, молоді та спорту.