Педагоги закладів освіти Святошинського району приділяють значну увагу вирішенню конфліктів, що виникають під час роботи
Конфлікти - одне з найважливіших явищ сучасного соціального і політичного життя. Життя людини в суспільстві складне і повне суперечностей, які часто приводять до зіткнення інтересів як окремих людей, так великих і малих соціальних груп.
Візьмемо наприклад вельми поширене явище -конфліктність відносин між педагогами та учнями середніх і старших класів.
Можна заспокоювати себе думкою, що конфлікти з хорошими вчителями стимулюють пошукову активність школярів, це, мовляв, конструктивні конфлікти, а з поганими -- деструктивні конфлікти, вони приводять до розвитку негативного відношення до вчителя, школи, навчання. Але потрібно зрозуміти,що в ході конфлікту відбувається не тільки зниження дисципліни, погіршення соціально-психологічного клімату,а й виникає уявлення про "хороших" і "поганих", "своїх" і "чужих", про переможених і переможцях, як про ворогів. Після завершення конфлікту зменшується ступінь співпраці, складно відновлюються довірчі відносини, взаємна пошана. Педагогу і дитині все це потрібне, як мовиться, тут і тепер, на цьому уроці, а "шлейф конфлікту" тягнеться досить довго або не зникає зовсім.
Вищезазначеним питанням постійно приділяється увага на засіданнях практичних психологів закладів освіти, на нарадах керівників освітніх установ та робочих нарадах.
Присутність же при конфлікті інших учнів перетворює деяких з свідків в "уболівальників" або, що ще гірше, в учасників. Конфлікт розростається, його масштаб збільшується, набуваючи характеру міжролевої конфронтації. Публічність конфлікту має великий виховний резонанс. Саме тому за виникнення, хід і результат конфлікту відповідає педагог -- він професіонал і людина, навчена життєвим досвідом.
В цілому, для вирішення конфлікту необхідно знайти приховані інтереси обох сторін. Задоволення цих інтересів допоможе добитися бажаного рішення.
Є чотири ключові положення, яким необхідно слідувати при цьому:
- Визначення інтересів або страхів іншої людини, їх обговорення і задоволення іноді може бути достатнім для вирішення конфлікту.
- Розпізнавання потреб іншої людини і повідомлення їй про свої інтереси може дозволити розробити угоду, яка задовольнить обох.
- Іноді потрібно буде відвернутися від зовнішніх проявів і відшукати дійсні потреби і страхи, які привели до конфліктної ситуації.
- В деяких випадках для того, щоб задовольнити власні інтереси, буде необхідно віддати пріоритет інтересам іншої людини.
Коли ви знаходитеся в конфліктній ситуації, для ефективнішого вирішення проблеми необхідно вибрати певний стиль поведінки, враховуючи при цьому ваш власний стиль, стиль інших залучених в конфлікт людей, а також природу самого конфлікту.
Тож, педагоги та практичні психологи закладів освіти Святошина використовують такі стилі поведінки в конфлікті:
Ухилення (уникнення, відхід). Дана форма поведінки вибирається тоді, коли індивід не хоче відстоювати свої прав. Цей стиль припускає тенденцію відходу від відповідальності за рішення. Така поведінка можлива, якщо результат конфлікту для індивіда не особливо важливий, або, якщо ситуація дуже складна і вирішення конфлікту вимагає багато сил у його учасників, або у індивіда не вистачає влади для вирішення конфлікту в свою користь.
Протиборство, конкуренція характеризується активною боротьбою індивіда за свої інтереси, застосуванням всіх доступних йому засобів для досягнення поставленої мети: застосуванням влади, примушення, інших засобів тиску на опонентів, використанням залежності інших учасників від нього. Ситуація сприймається індивідом як украй значуща для нього, як питання перемоги або поразки, що припускає жорстку позицію по відношенню до опонентів і непримиренний антагонізм до інших учасників конфлікту у разі їх опору.
Поступливість, пристосування. Дії індивіда направлені на збереження або відновлення сприятливих відносин з опонентом шляхом згладжування розбіжностей за рахунок власних інтересів. Така поведінка в конфлікті використовується, якщо ситуація не особливо значуща, якщо важливіше зберегти хороші відносини з опонентом, чим відстоювати свої власні інтереси, якщо у індивіда мало шансів на перемогу, мало влади.
Співпраця означає, що індивід бере активну участь в пошуку рішення, що задовольняє всіх учасників взаємодії, але не забуваючи при цьому і свої інтереси. Передбачається відкритий обмін думками, зацікавленість всіх учасників конфлікту у виробленні загального рішення. Дана форма вимагає позитивної роботи і участі всіх сторін. Якщо у опонентів є час, а розв'язання проблеми має для всіх важливе значення, то при такому підході можливо всебічне обговорення питання, виниклих розбіжностей і прийняття загального рішення з дотриманням інтересів всіх учасників.
При компромісі дії учасників направлені на пошуки розв'язання за рахунок взаємних поступок, на вироблення проміжного рішення, що влаштовує обидві сторони, при якому особливо ніхто не виграє, але і не втрачає. Такий стиль поведінки може бути застосовним за умови, що опоненти володіють однаковою владою, мають взаємовиключні інтереси, у них немає великого резерву часу на пошук кращого рішення, їх влаштовує проміжне рішення на певний період часу.
Отже, здатність не тільки безболісно вирішувати, але і попереджати виникнення конфліктів -- одна з найважливіших професійних і людських здібностей наших педагогів. Як багато це означає для школи, сім'ї, дитини і для самого педагога.
Джерело: управління освіти