Підсумки «круглого столу» щодо удосконалення законодавства про освіту дітей з вадами (фото)


7 жовтня на базі середньої загальноосвітньої школи №281 (бульв. Кольцова, 7-Б) відбувся Всеукраїнський (національний) «круглий стіл» на тему: «Удосконалення законодавства про освіту дітей з вадами: національний та міжнародний досвід».
Відкриваючи всеукраїнський круглий стіл, голова ВГОІ «Інститут реабілітації та соціальних технологій» Мокрецький Я.Й. наголосив на принциповій важливості консолідації суспільства з питань прав дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей з інвалідністю. Уповноважений Президента України з прав дитини Кулеба М.М. відзначив важливість підтримки прав дітей з особливими потребами зі сторони суспільства та держави. Радник Віце-прем’єр міністра України Шевченко В.В. вказав, що гарантування прав дітей з інвалідністю, розвиток інклюзивної спеціальної) освіти є важливим пріоритетом розвитку держави. Заступник голови Святошинської РДА Гусєва Н.Г. проінформувала учасників про розвиток інклюзивної (спеціальної) освіти у Святошинському районі м. Києва та наголосила на позитивному досвіді роботи районного управління освіти. Директор загальноосвітньої школи №281 (м. Київ) Цимбал Л.Я. поділилася досвідом організації п’яти спеціальних та двох інклюзивних класів, відзначила важливість поєднання інтересів дітей, батьків, педагогів та владних інституцій. Вітальні слова також проголосили і інші учасники.
Почесний голова Інституту, професор Навчально-наукового інституту права ім. І. Малиновського Національного університету «Острозька академія», професор НаУКМА, д.ю.н., доцент Костюк В.Л. у своєму виступі вказав, що як результат попередніх соціальних програм ( 2010-2015р.р.) Інститутом, спільно з провідними експертами з соціальних питань напрацьовано законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України про освіту щодо стимулювання розвитку інклюзивного (спеціального) навчання». Він пояснив мету, завдання та пріоритети законопроекту. Ідеологічною складовою законопроекту є максимальне поєднання потреб та інтересів дітей, батьків, педагогів та держави у сфері інклюзивної (спеціальної) освіти. Законопроект має за мету стимулювання розвитку в Україні інклюзивного (спеціального) навчання на основі підвищення ефективності права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей з інвалідністю. Завданнями законопроекту стали наступні: підвищення дієвості, ефективності до доступності права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей з інвалідністю; забезпечення прозорого механізму створення інклюзивних та спеціальних класів; оптимальне поєднання інтересів дітей з особливими потребами, їх батьків та закладів освіти; стимулювання праці вчителів та інших педагогічних працівників, які працюють у спеціальних та інклюзивних класах; якісне фінансування соціальних програм по розвитку інклюзивної (спеціальної) освіти; державний (громадський) супровід інклюзивної (спеціальної) освіти.
Відбулося попереднє обговорення законопроекту. В.о. навчальника управління освіти та науки Святошинської РДА Коваленко І.І. наголосила на необхідності активної співпраці батьків та педагогів при створенні інклюзивних (спеціальних) класів. Представник Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів Бірук І.В. наголосила на важливості розвитку в Україні інклюзивної освіти. Завідувач кафедри цивільного права та процесу Національного авіаційного університету д.ю.н., професор Вишновецька С.В., позитивно оцінюючи законопроект, вказала на необхідності забезпечення більш системного стимулювання праці вчителів, інших педагогічних працівників, які працюють у інклюзивних (спеціальних) класах, посилення мотивації адміністрації шкіл до їх організації. Доцент кафедри трудового права та права соціального забезпечення Київського національного університету імені Тараса Шевченка, к.ю.н., доцент Сіроха Д.І., відзначив, що законопроект має стимулювати належне професійне забезпечення інклюзивних (спеціальних класів) через державний супровід. При цьому, батьки та школа мають нести солідарну відповідальність за майбутнє дітей з особливими потребами. Доцент Інституту інтелектуальної власності Національного університету «Одеська юридична академія» в м. Києві, к.ю.н., доцент Павлов Д.М. відзначив важливість більш чіткого законодавчого закріплення механізмів фінансування інклюзивної (спеціальної) освіти. Представники Дарницького районного управління освіти Коваленко Г.П., Сухаревська О.О., відзначили важливість законодавчого закріплення реєстру інклюзивних та спеціальних класів. Присутні на круглому столі представники інших закладів освіти висловили побажання щодо посилення освітньо-реабілітаційної складової навчального процесу. Присутні на круглому столі батьки дітей з інвалідністю висловили побажання щодо врахування індивідуальних освітніх потреб кожної дитини у навчальному процесі.
У результаті обговорень, виступів учасників попередньо запропоновано:
1) запровадити подальше обговорення законопроекту;
2) ініціювати подальші круглі столи із широким залученням експертів, фахівців, освітян, науковців, громадських діячів;
3) організувати експертну групу для доопрацювання законопроекту, з урахуванням пропозицій учасників круглого столу, експертів;
4) удосконалити положення щодо процедури організації інклюзивних та спеціальних класів, забезпечення державного їх супроводу зі сторони органів місцевого самоврядування, місцевих державних адміністрації;
5) удосконалити положення щодо стимулювання праці педагогічних працівників; 6) делегувати директора загальноосвітньої школи №281 (м. Київ) до громадської ради при МОН;
7) стимулювати адміністрації шкіл щодо організації інклюзивних та спеціальних класів;
8) сприяти підвищенню рівня фінансування інклюзивної ( спеціальної) освіти.
Джерело: СЗШ №281