Правила поведінки і дії при залізничній аварії
Підрахунки показують, що їхати в потязі приблизно в три рази безпечніше, ніж летіти на літаку, і в 10 разів безпечніше, ніж їхати в автомобілі. На жаль, ідеального транспорту немає, і щороку на залізницях світу трапляється декілька десятків значних катастроф.
З погляду безпеки найкращі місця потягу - у центральних вагонах, у купе з аварійним виходом - вікном або розташованому ближче до дверей, на нижніх полках, спиною по ходу прямування.
При зіткненні страждають у першу чергу головні вагони - на їх руйнування іде основна сила інерції. Коли потяг зійде з колії, центральні вагони скоріше утримаються, навіть якщо перевертаються і відриваються хвостові.
Можливість врятуватися при аварії багато в чому залежить від точних дій самого пасажира. При аварії або екстреному гальмуванні найважливіше - закріпитися, перешкодити своєму переміщенню вперед або кидкам у боки (рекомендація підійде в будь-який транспортній аварії). Для цього можна схопитися за поручні й упертися в що-небудь ногами (у стіну або сидіння).
Аварія проходить швидко. Але не сподівайтеся, що після першого удару все скінчиться. Треба не розслаблюватися і тримати всі м'язи напруженими доти, поки не стане остаточно ясно, що руху більше не буде.
Відразу після аварії необхідно діяти дуже швидко: висока можливість пожежі, особливо, коли зіткнення було з товарним потягом. Щоб вибратися з вагона, треба дивитися по обстановці. Наприклад, якщо він залишився на рейках, але є запах диму, а в коридорі юрбляться інші пасажири, краще використовувати вікна - аварійні виходи. Біля вагонного бачка з питною водою повинна бути такий приблизно напис: “Вагон обладнаний додатковими аварійними виходами через вікна 3-го і 6-го купе” (звичайне розташування виходів). Зрозуміло, цей напис треба прочитати заздалегідь, як і відзначити про себе, де вогнегасники - як тільки ви зайшли у вагоні. Саме такі навички і називаються культурою побутової безпеки.
Якщо напису немає, не соромтеся запитати провідника, чи є у вагоні аварійні виходи і як ними користуватися коли з вами дитина, задати таке питання ви просто зобов'язані.
Біля важеля кожного аварійного виходу (їх ще називають “опускне вікно”) є коротка інструкція: “При аварії ручку повернути на себе до упора, попередньо зірвавши пломбу. Натиснути на себе ручку-засувку вікна.” Коли ви так зробите, віконна рама опуститься, відчинив пройм шириною 66 х102 сантиметра.
Вибратися можна і розбивши вікно свого купе. Проте скло в нього міцне, тому перед тим , як витрачати на боротьбу з ними дорогоцінні секунди, з'ясуєте, чи є у вас підручні засоби. Вибивши скло, не забувайте про осколки - у паніці можна серйозно поранитися, навіть не помітивши цього.
Вибираючись з аварійного вагона, треба дотримувати правила, універсального для подібних евакуацій - із літака, автобуса, корабля: речі не брати. Виняток робиться для документів, грошей і одягу або ковдр.
Евакуюють пасажирів при задимленні або пожежі (хоча, зрозуміло, першою справою треба скористатися стоп-краном і вогнегасником) у сусідні вагони і на польову сторону залізничної колії. Перед тим , як вийти в коридор, підготуйте захист для органів дихання: шапки, шарфи, будь-які ганчірки треба намочити будь-якою рідиною.
Матеріал, яким облицьовані в нас вагони - малминіт – вважається важкозаймистим. Але при температурі 200°С він виділяє токсичний газ, вдихнувши який два-три разу, ви не зможете боротися за своє життя. При пожежі в потязі особливо дорога кожна секунда ще і тому, що простір замкнутий і температура там підвищується миттєво. Навіть без диму одного ковтка розпеченого повітря достатньо, щоб обпалити легені і знепритомніти.
Дуже важливо не забувати про власну безпеку: по сусідній колії може йти зустрічний потяг; рідина, що розлилася при аварії цистерни може виявитися бензином або кислотою; обірваний провід, що звисає, може бути під напругою.
При розливі палива потрібно відходити на безпечну відстань - майже гарантовані пожежа і можливий об'ємний вибух. Проте не варто втрачати з виду місце аварії: поміч прийде саме сюди. Якщо дріт, під напругою, лежить на землі, віддалитися від нього треба стрибками або короткими (із ступню) кроками - щоб уберегти себе від дії струму. Відстань, на яку проходить струм по землі, може бути від 2 метрів (суха земля) до 30 метрів (волога).
Купляючи квиток, кожний пасажир автоматично сплачує страховий збір. Якщо ви постраждали в потязі (не тільки при аварії, але й упавши, наприклад, із полки при різкому гальмуванні), ви повинні одержати компенсацію від державного залізничного страхового товариства. Але перед цим у пункті прибуття необхідно одержати довідку в залізничників і медиків.
У значних катастрофах, винуваті бувають звичайно зовнішні обставини. Але і від самого пасажира часом залежить початок екстремальної ситуації. От декілька необхідних заходів безпеки:
• не відчиняйте під час руху потягу зовнішні двері, не стійте на підніжках;
• не висувайтеся з вікон;
• старанно вкладайте багаж на верхніх багажних полках;
• не зривайте без крайньої необхідності стоп-кран; запам'ятаєте, що навіть при пожежі зупиняти потяг не можна на мосту, в тунелі та в інших місцях, де ускладниться евакуація;
• палити тільки у встановлених місцях;
• не возіть із собою легкозаймисті і вибухонебезпечні речовини;
• не вмикайте у вагонну електромережу побутові прилади;
• почувши запах горілої гуми або появу диму негайно звертайтеся до провідника.
До цих правил хочеться додати побажання пасажирам, що коли вони вийшли з потягу стають пішоходами і водіями, не перетинати залізничні переїзди на червоне світло. Щороку через машини і трактори на переїздах трапляються сотні аварій із людськими жертвами.
Джерело: управління надзвичайних ситуацій Святошинської РДА.