Правовиховна та правоосвітня діяльність: шляхи і методи виховання та розвитку правосвідомих громадян
Із усієї сукупності знань, що їх людина набуває під час шкільного навчання, у щоденному житті їй чи не найбільше будуть потрібні правові. Адже обізнаність у системі законоустрою та правопорядку, що існують у державі, повноправними громадянами якої стануть невдовзі наші діти, допоможе їм розумно скористатись своїми правами, правильно визначити свої обов’язки, застереже від хибних вчинків і злочинних діянь.
Але це можливо лише за умови, що правова освіта підростаючого покоління буде органічно поєднана з правовим вихованням, виступатиме як його складова.
Правове виховання – це діяльність, що спрямована на формування правосвідомості і правової культури та на розвиток соціально-правової активності особистості. Правове виховання має впливати на розум і почуття людини, підказувати їй шляхи правильної поведінки в тій чи іншій життєвій ситуації, спрямовувати поведінку і вчинки людей у рамки законності.
Формування людини починається з дитинства. З юних років закладається основа відповідних знань, норм поведінки, звичок, потреб особистості. Молоде покоління - це майбутнє країни і яким воно буде залежить, в більшій мірі, від нас педагогів, від моральних якостей, від вірності традиціям і ідеалам своєї держави. Тож наше основне завдання - не просто виростити і виховати дитину, але і допомогти їй стати особистістю, розкрити свою індивідуальність.
Правове виховання наймолодших має яскраво виражений попереджувальний характер і спрямоване на те, щоб сформувати у них елементарні знання про нашу державу та її символи – прапор, герб, гімн; про основні права та обов’язки громадян України; про права дитини; про те, як можна і не можна чинити – тобто про навички спілкування, засвоєння норм міжособистісних взаємин. Правове виховання формує самостійну форму свідомості – правосвідомість.
Правосвідомість - це сукупність поглядів, ідей, які визначають ставлення до законності, до правосуддя. Психологічну норму правосвідомості складають звички, почуття,емоції. Правосвідомість складається із знання законодавства, понять про право, його основні принципи та вимоги, а також оціночних моментів своєї поведінки, поведінки інших людей. Знання права - це знання правових норм, які діють на цей час у державі.
Правосвідомість складається із знань, із почуттів школярів під впливом повсякденних умов навчання, праці, дозвілля, при вирішенні побутових питань, у колі сім’ї. Правосвідомість виконує функцію регулятора поведінки, коли об’єктивні обставини мають правове значення, коли необхідно зробити вибір між законним і незаконним вчинком , використати свої права або утриматися від їх реалізації. Можна з упевненістю сказати, що знання й уявлення про можливі наслідки в результаті порушення правових норм може відвернути антигромадські вчинки та правопорушення.
У закладах освіти Святошинського району проводиться дуже багато заходів на правознавчу тематику, метою яких є ознайомлення з народними звичаями та традиціями українців, національним одягом, символами держави, засвоєння правових знань тощо. Плани виховної роботи шкіл містять перелік бесід, екскурсій, зустрічей з представниками правоохоронних органів, тематичних тижнів, конкурсів та ін. Крім тематичних уроків та бесід, олімпіад з правознавства, у навчальних закладах проводяться наукові конференції, семінари, диспути, тематичні вечори, «круглі столи», випуски стіннівок тощо. Проводиться правознавча роботу в різних формах: створення гуртків (об'єднань) та клубів, проведення диспутів, змагань, вікторин, КВК, брейн-рингів правознавчого спрямування; самоосвіта в галузі правових знань; пошукова робота учнів; організація зустрічей з працівниками правоохоронних органів (юристами, працівниками міліції та ін.); участь у патріотичних акціях різноманітних молодіжних організацій; музейно-етнографічна робота.
Організовано тісну співпрацю з РУ ГУ МВС, за кожним навчальним закладом закріплено оперуповноваженого ВКМСД, оновлено плани спільних дій з дільничними інспекторами та представниками РУ ГУ МВС України в місті Києві.
Важлива група методів правового виховання – стимулювання діяльності учнів: заохочення, покарання, спонукання до самовиховання. Методи педагогічних впливів можуть давати різні, а інколи протилежні наслідки, залежно від внутрішнього стану учня, його індивідуального розвитку. Без урахування цих аспектів, особистісного підходу, годі сподіватись на ефективність будь-яких методів.
Отже, підсумовуючи можна зазначити, що розглядаючи правовиховний процес як найважливіший чинник розвитку правової культури й правосвідомості можемо констатувати, що правове виховання багато в чому зумовлює те, наскільки успішно учасники правовідносин засвоїли нормативно-ціннісні настанови й поведінкові сценарії, напрацьовані попередніми поколіннями в межах існуючої правової культури й правосвідомості; створює для майбутнього розвитку суспільства умови, які допоможуть йому досягти балансу між адаптованістю у суспільстві й установленням порядку щодо подій і процесів, що відбуваються у правовій сфері (вироблення критичної правосвідомості); в змозі запобігти не правовій поведінці індивіда, не допустити утворення в його правосвідомості антиправових настанов.
Джерело: управління освіти, молоді та спорту