Що таке повірка лічильників газу і для чого вона проводиться?
Повірка лічильників газу - це визначення похибок обліку газу. Метою повірки є визначення придатності лічильника для достовірного обліку газу.
Періодична повірка лічильників газу, їх технічне обслуговування та пов'язаний з такою повіркою ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) здійснюються за рахунок газорозподільного підприємства у визначені терміни.
На період зняття лічильника газу для проведення його періодичної/позачергової повірки та ремонту, пов'язаного з такою повіркою, газорозподільне підприємство встановлює лічильники газу з обмінного фонду. У разі, коли замість тимчасово вилученого лічильника неможливо встановити інший, розрахунки із споживачем здійснюються залежно від середньомісячного обсягу споживання природного газу за аналогічний період (опалювальний або міжопалювальний) попереднього року або фактичний період споживання (опалювальний або міжопалювальний), якщо він становить менш, як шість місяців.
У разі справності лічильника газу, після проведення його повірки , газорозподільне підприємство зобов'язане встановити його протягом двох місяців з моменту зняття.
Якщо лічильник не пройшов повірку , його необхідно ремонтувати.
Термін виконання ремонту не повинен перевищувати 3-х місяців з моменту визнання лічильника не придатним.
Прострочення планової повірки лічильника газу з вини споживача, у разі відмови споживача у доступі до своїх приміщень, де розташовані лічильники газу, для їх демонтажу або монтажу є підставою для нарахування за спожитий газ по нормах споживання , як при відсутності лічильника.
Встановлення лічильників газу здійснюється газорозподільним підприємством або підприємствами і організаціями, які мають необхідні ліцензії та дозвіл на виконання таких робіт. Виконавець, після встановлення лічильників, зобов'язаний видати споживачеві акт та розрахунковий документ, якщо лічильник встановлений за рахунок споживача.
Відповідальність за збереження та цілісність встановлених у споживача лічильників газу та пломб на них несе споживач.
Про порушення в роботі лічильника газу, несправність, виявлення зовнішнього пошкодження лічильника газу або виникнення сумнівів щодо достовірності його показань споживач забов'язаний невідкладно повідомити газопостачальне підприємство.
У випадку виявлення споживачем або представником газопостачального підприємства недоліків у роботі лічильника, проводиться експертиза лічильника. Якщо експертизою підтверджено факт пошкодження лічильника газу з вини споживача, останній відшкодовує вартість перевірки та/або встановлення нового лічильника.
Вартість лічильника газу та послуг з його встановлення оплачуються:
у новозбудованому будинку забудовником (замовником);
у разі реконструкції, капітального ремонту житла - замовником;
у разі встановлення лічильника газу в газифікованому будинку – споживачем;
Лічильники газу можуть встановлюватися також за кошти газопостачальних (газотранспортних) підприємств та за рахунок інших джерел.
Особливості встановлення лічильників газу споживачам визначаються Законом України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу». Згідно з вказаним законом, ПАТ «Київгаз» забезпечує встановлення газових лічильників побутовим споживачам газу міста Києва безкоштовно.
Згідно із затвердженим графіком, споживачам, які проживають у квартирах та приватних будинках і використовують газ для підігріву води та приготування їжі, газові лічильники мають бути встановлені до 1 січня 2016 року; Споживачі, які використовують газ тільки для приготування їжі мають бути забезпечені газовими лічильниками до 1 січня 2018 року.
У випадку не встановлення газового лічильника у вищезазначені терміни з вини газопостачального підприємства, обсяг спожитого газу визначатиметься за нормами споживання. Споживач може самостійно звернутись до будь-якої спеціалізованої будівельно-монтажної організації для встановлення за його рахунок, обраного ним лічильника, у вибраному ним місці, за умови дотримання чинних норм та правил. У такому випадку, один примірник технічної документації на встановлення лічильника повинен бути переданий у Філію експлуатації газового господарства, яка обслуговує споживачів відповідного району. Якщо до встановлення газового лічильника споживач здійснював оплату за газ через ЖЕО, ЖБК, відомство чи іншого посередника, з дня встановлення лічильника споживач переходить на прямі розрахунки з ПАТ «Київгаз» і повинен звернутись до відділу укладання договорів ( вул.Ярославів Вал,33б) або до розрахунково-абонентський відділ, що обслуговує споживачів відповідного району для укладення договору на газопостачання та отримання рахунку на сплату за газ/розрахункової книжки для здійснення оплати. За бажанням, та за рахунок споживача газовий лічильник також може бути перенесений в інше місце газорозподільним підприємством, якщо це не суперечить вимогам чинних норм та правил.
Згідно з п.29 «Правил надання населенню послуг з газопостачання», які затверджені Постановою КМУ від 09.12.1999 № 2246 зі змінами та доповненнями, споживач, який отримав повідомлення про необхідність проведення планової повірки лічильника газу, який встановлений за адресою його проживання, повинен безперешкодно допускати у свої житлові та підсобні приміщення, де розташовані газові прилади і пристрої, лічильники газу, представників газопостачального (газорозподільного) підприємства, після пред'явлення ними відповідних службових посвідчень, для демонтажу або монтажу лічильників газу, пов'язаного з проведенням їх планової повірки.
Періодична повірка лічильників газу, їх технічне обслуговування та пов'язаний з такою повіркою ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) здійснюються за рахунок газорозподільного підприємства у визначені терміни.
На період зняття лічильника газу для проведення його періодичної/позачергової повірки та ремонту, пов'язаного з такою повіркою, газорозподільне підприємство встановлює лічильники газу з обмінного фонду. У разі, коли замість тимчасово вилученого лічильника неможливо встановити інший, розрахунки із споживачем здійснюються залежно від середньомісячного обсягу споживання природного газу за аналогічний період (опалювальний або міжопалювальний) попереднього року або фактичний період споживання (опалювальний або міжопалювальний), якщо він становить менш, як шість місяців.
У разі справності лічильника газу, після проведення його повірки, або ремонту , газорозподільне підприємство зобов'язане встановити його протягом двох місяців з моменту зняття.
Прострочення планової повірки лічильника газу з вини споживача, у разі відмови споживача у доступі до своїх приміщень, де розташовані лічильники газу, для їх демонтажу або монтажу є підставою для справляння плати за нормами споживання.
Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.1999р. №2246, норма споживання природного газу на плиту газову за наявності централізованого гарячого водопостачання становить 9,8 куб. м на людину за місяць. При цьому, тариф становить 7,82 грн. на одну людину на місяць.
Відповідно до примітки 5 Постанови, у разі перерви в централізованому гарячому водопостачанні населення, норма споживання природного газу на плиту газову встановлюється 18,3 куб. метри на людину на місяць. В цьому випадку, тариф становить 14,60 грн. на одну людину на місяць.
Дані тарифи застосовуються при умові споживання газу абонентом не більше 2500 куб.м. за рік.
Інших норм для оплати природного газу, спожитого населенням при відсутності лічильника, чинним законодавством не визначено.
Збільшення норми споживання природного газу обумовлено тим, що при відсутності гарячого водопостачання, використання природного газу на підігрів холодної води збільшується.
Термін відсутності гарячого водопостачання фіксується в двосторонньому акті, що підписується теплопостачальною та газозбутовою організаціями і є підставою для перерахунку населенню плати за гаряче водопостачання та газ.
Згідно роз’яснення Національної комісії регулювання електроенергетики України, питання щодо нарахування плати за природний газ у разі відсутності газових лічильників і гарячого водопостачання та наявності електричного водонагрівача законодавством України на сьогодні не врегульовано. Тому наявність електрообладнання для підігріву води у період перерви в централізованому гарячому водопостачанні не є підставою для того, щоб не застосовувати норму споживання природного газу, затверджену чинним законодавством.
Щоб перевірити повноваження співробітників «Київгазу», які приходять перевіряти лічильники в помешкання киян, варто зателефонувати до Контактного центру ПАТ «Київгаз» за тел. (044) 495-04-04 та дізнатися, чи проводиться повірка/зняття лічильників за Вашою адресою. Якщо Ви отримали позитивну відповідь, згідно з п.29 «Правил надання населенню послуг з газопостачання», які затверджені Постановою КМУ від 09.12.1999 № 2246 зі змінами та доповненнями, споживач повинен безперешкодно допускати у свої житлові та підсобні приміщення, де розташовані газові прилади і пристрої, лічильники газу, представників газопостачального (газорозподільного) підприємства, після пред'явлення ними відповідних службових посвідчень, для демонтажу або монтажу лічильників газу, пов'язаного з проведенням їх планової повірки.
Джерело: відділ з питань внутрішньої політики та зв’язків з громадськістю з посиланням на прес-службу «Київгазу»