У школі № 205 триває експеримент з впровадження моделі громадсько-активної школи в умовах мегаполісу


Директор школи № 205 Марієвська І.М., заступники Котлярова М.В. та Систалюк О.І поділилися з колегами-слухачами курсів підвищення кваліфікації керівників особливостями проведення дослідно-експериментальної роботи з впровадження моделі громадсько-активної школи в умовах мегаполісу.
З вересня 2013 року школа бере участь у вказаному експерименті. За планом, експеримент триватиме до травня 2015 року.
Мета участі в експерименті - апробація моделі ГАШ в умовах міської школи і, як результат, підвищення рейтингу школи.
Специфіка проблеми
Основна проблема функціонування міської школи як громадсько-активної полягає в тому, що жителі багатоповерхівок і гуртожитків, які оточують школу, не являють собою повноцінну громаду, яка б мала власні органи самоврядування, окремий бюджет для розвитку і могла б шляхом проведення загальних зборів розв’язувати свої проблеми. В умовах мегаполісу школа може надавати ресурси певним партнерам, проводити волонтерську роботу, ширше залучати батьків, впроваджувати, за потреби, інклюзивну освіту, тощо. Але найбільшу користь громадсько-активна школа в міських умовах принесе громаді, якщо виховає в учнів суспільно-політичну активність і надасть можливість застосувати її в реальному житті. Вирішенню цього завдання має сприяти якомога повніша реалізація всіх критеріїв міжнародного стандарту «Шкільна культура»:
управлінська культура (залучення учнів, вчителів, батьків, громади до активної участі у процесі прийняття рішень, відповідальність і підзвітність);
культура діяльності педколективу (командний підхід, багатоаспектне навчання, формування компетентностей і навичок учнів);
культура учнівської спільноти (авторитет знань, соціальна і громадянська активність, усвідомлення та вираження культури).
Долучившись до міжнародного проекту розвитку громадсько активних шкіл педагогічний колектив поставив перед собою наступні завдання:
вивчення та аналіз потреб місцевої громади і розробка моделі трансформації власної школи у громадсько-активну з урахуванням місцевих умов і особливостей на основі отриманих результатів;
презентація школи як громадсько-активної;
виховання у школярів суспільної активності та відчуття відповідальності, підготовка їх до вирішення тих проблем, з якими вони зіштовхуються вже зараз, і тих із якими доведеться зустрітися після закінчення школи.
З початком роботи школи як громадсько-активної запроваджено регулярне (двічі на рік) анонімне опитування учнів і батьків стосовно їх очікувань в сфері організації навчального, виховного процесу, позакласної роботи та покращення матеріально-технічної бази. Протягом навчального року після першого опитування ми змогли частково задовольнити ці потреби :
збільшено кількість гуртків (в тому числі і правознавчий гурток «Вчимося бути громадянами»);
організовано спальні кімнати для першокласників;
здійснено підключення до мережі Інтернет завдяки партнерам (інтернет-провайдер Triolan);
оновлено гардини на вікнах у холі, коридорах, актовій залі (теж завдяки партнерам – ТОВ «Тканини»),;
за кошти батьків зроблено косметичний ремонт внутрішніх приміщень, частково (50%) зафарбовано фасад, облаштовано окремий туалет для учнів, хворих на ДЦП;
відновлено роботу шкільної газети ( в рамках роботи гуртка соціально-реабілітаційного напрямку «Мас-медіа»);
Серед проміжних результатів трансформації школи у громадсько-активну можна вважати:
підвищення рівня інформованості батьків та їх участі у навчально-виховному процесі;
підвищення авторитету школи серед батьків, збільшення потоку учнів до першого класу;
розширення партнерських стосунків;
зміцнення позицій громадянської освіти та виховання в учбовому процесі( відкриття гуртка для учнів 7-8 класів «Вчимося бути громадянами», іспит за вибором у 9 класі - «Правознавство»);
зацікавленість учнів у активізації шкільного життя, роботи самоврядування;
розширення діяльності волонтерського загону (зростання кількості волонтерських акцій).
Нормативно-правовою базою для проведення експерименту є наказ Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради № 533 від 17.06.2013. «Про організацію дослідно-експериментальної роботи в навчальних закладах» та наказ управління освіти Святошинської районної у м. Києві державної адміністрації № 229 від 02.09.2013р. «Про організацію інноваційної педагогічної діяльності у загальноосвітніх навчальних закладах Святошинського району у 2013-2014 н. р.» .
Джерело: школа № 205.