Успішна адаптація як умова гармонійного розвитку особистості


ü Не віднімай чужого, але і свого не віддавай.
ü Попрохали — дай, намагаються відняти — намагайся захиститися.
ü Не бийся без причини.
ü Кличуть грати — іди, не кличуть — запитай дозволу грати разом — це не соромно.
ü Грай чесно, не підводь своїх товаришів.
ü Не дражни нікого, не канюч, не випрошуй нічого. Двічі ні в кого нічого не проси.
ü Через оцінки не плач, будь гордим. З учителем через оцінки не сперечайся і на вчителя за оцінки не ображайся. Намагайся все робити вчасно і думай про добрі результати, їх обов’язково матимеш.
ü Не ябедничай і не наговорюй ні на кого.
ü Намагайся бути акуратним.
ü Частіше кажи: дружімо, граймося, разом ходімо додому.
ü Пам’ятай: ти не кращий за всіх, ти не гірший всіх! Ти — неповторний для самого себе, батьків, учителів, друзів!
Педагог, письменник, психолог Симон Львович Соловейчик
Днями в спеціалізованій школі № 304 з поглибленим вивченням інформаційних технологій відбулось засідання фокус-групи для соціальних педагогів та практичних психологів освітніх закладів Святошинського району на тему: «Успішна адаптація як умова гармонійного розвитку особистості».
У вступному слові перед колегами голова методичного об’єднання соціальних педагогів району Приймак Людмила Іванівна відзначила, перший рік навчання є одним із суттєвих, переломних періодів у житті дитини: від того, як відбудеться адаптація, звикання до школи, залежить її здоров’я, емоційний стан, працездатність, успішність у навчанні й у подальшому житті. Перший клас – надзвичайно важливий етап шкільного дитинства. З приходом до школи змінюється весь спосіб життя й діяльності дитини. Замість веселих ігор – щодня навчальні заняття, які потребують напруженої розумової роботи, стійкої уваги, зосередженості.
Школа з перших днів ставить перед дитиною цілий ряд завдань, що вимагають мобілізації її інтелектуальних і фізичних сил.
Різні нетипові прояви поведінки можуть бути викликані тим навантаженням, яке впливає на психіку дитини, її організм у зв’язку з різкою зміною способу життя, значним збільшенням і якісним ускладненням вимог до дитини.
Людмила Іванівна розкрила перед присутніми тему фокус-групи «Успішна адаптація як умова гармонійного розвитку особистості».
Розповіла соціальним педагогам та практичним психологам:
ü про рівні соціально-психологічної адаптації (високий, середній, низький);
ü про чинники, що впливають на успішність процесу адаптації до школи;
ü про систему роботи соціального педагога з проблем адаптації першокласників;
ü про основні прояви дезадаптації в початковий період навчання;
ü про групові консультації батьків з питань адаптації;
ü про систему роботи соціального педагога з супроводу адаптації п'ятикласників до нових умов навчання;
ü про систему роботи з проблем адаптації десятикласників;
ü про корекційно-розвивальні заняття.
Провела вправи «Ініціали», «Мій герб», «Девіз», «Жартівливий тест», «Що Ви хочете сказати один одному?».
Підводячи підсумки фокус-групи, Приймак Л.І. відзначила, що з початком навчання у житті дитини відбувається дуже багато змін: нові умови життя та діяльності, нові контакти, нові стосунки, нові обов’язки. Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став школярем; соціальний інститут навчання і виховання: не садочок, а школа, де навчальна діяльність стає провідною. Усе підпорядковано навчанню, школі.
Пристосування (адаптація) дитини до школи відбувається не одразу. Це тривалий процес, пов’язаний зі значним напруженням усіх систем організму. Лише за 5 - 6 тижнів поступово підвищуються та стають стійкішими показники працездатності, у дитини знижуються напруження та тривожність.
Залежно від стану здоров’я, сімейної ситуації, відвідування чи не відвідування дитячого садочка адаптація до школи має різний перебіг.
Поради батькам:
ü Радійте вашій дитині!
ü Розмовляйте з дитиною спокійним голосом.
ü Будьте терплячими.
ü Щодня читайте дитині.
ü Заохочуйте зацікавленість та уяву дитини.
ü Піклуйтеся про те, щоб дитина мала можливість отримувати нові враження, що могли б стати джерелом її історій, фантазій, мрій.
ü Купуйте дитині улюблені казки, пісні тощо.
ü Відвідуйте разом з дитиною музеї, бібліотеки, театри тощо.
ü Ніколи не втрачайте почуття гумору!
Джерело: управління освіти, молоді та спорту.