В ДПІ у Святошинському районі ГУ Міндоходів у м. Києві проведено черговий сеанс телефонного зв’язку
Днями в ДПІ у Святошинському районі ГУ Міндоходів у м. Києві відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія».З громадянами та платниками податків спілкувався заступник начальника ДПІ у Святошинському районі ГУ Міндоходів у м. Києві Андрій Андрійович Поліщук. Діалог був присвячений темі: «Особливості застосування вимог Податкового кодексу України при проведенні документальних, камеральних та фактичних перевірок. Оскарження платниками податків дій посадових осіб та рішень контролюючого органу за результатами здійснення контрольно-перевірочних заходів. «Пульс» Міндоходів» за принципом call-back»
Під час телефонного зв’язку «гаряча лінія» платники податків отримали відповіді на питання відповідно до теми діалогу.Пропонуємо Вашій увазі найактуальніші із запитань.
Які умови та порядок допуску посадових осіб органів доходів і зборів до проведення документальних, виїзних та фактичних перевірок?
Відповідь:Відповідно до п.81.1 ст.81 Податкового кодексу України, посадові особи органу Міндоходів мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених ПКУ, та за умови пред’явлення або надіслання у випадках, визначених ПКУ, таких документів: направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування органу державної податкової служби, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб’єкта (прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об’єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника органу державної податкової служби або його заступника, що скріплений печаткою органу державної податкової служби;
копії наказу про проведення перевірки;
службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки. Непред’явлення або ненадіслання у випадках, визначених ПКУ, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред’явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб органу державної податкової служби до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п’ятому цього пункту, не дозволяється.
При пред’явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.
У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) розписатися у направленні на перевірку посадовими (службовими) особами органу державної податкової служби складається акт, який засвідчує факт відмови. У такому випадку акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.
У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб органу державної податкової служби до проведення перевірки складається акт, який засвідчує факт відмови (п.81.2 ст.81 ПКУ).
Згідно із п.81.3 ст.81 ПКУ під час проведення перевірок посадові (службові) особи органів державної служби повинні діяти у межах повноважень, визначених ПКУ.
Керівники і відповідні посадові особи юридичних осіб та фізичні особи - платники податків під час перевірки, що проводиться органами державної податкової служби, зобов’язані виконувати вимоги органів державної податкової служби щодо усунення виявлених порушень законів про оподаткування і підписати акт (довідку) про проведення перевірки та мають право надати заперечення на цей акт (довідку).
Коли будуть запроваджені дистанційні електронні перевірки?
Відповідь:Міністерство доходів і зборів планує поліпшити якість податкового аудиту шляхом проведення електронних перевірок. Механізм електронних перевірок, права та обов’язки платників і податкових аудиторів визначені у розробленому Міністерством проекті закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого впровадження електронного сервісу та здійснення електронних перевірок».
Зокрема, Міндоходів пропонує законодавчо врегулювати питання проведення контролюючими органами електронних перевірок на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях та електронних документах платника податків. Такі перевірки проводитимуться за заявою платника податків. Крім того, передбачається, що акт (довідка) такої перевірки може бути складений у формі електронного документа і спрямований засобами електронного зв'язку платнику податків.
Сервісом «електронна перевірка» вже з 1 січня 2014 року зможуть скористатися платники єдиного податку, що перебувають на спрощеній системі оподаткування. Для цього достатньо буде повідомити територіальні органи Міністерства доходів і зборів про своє бажання пройти перевірку дистанційно за 10 днів до її проведення.
З 1 січня 2015 року послуга буде доступна для всіх представників малого та середнього бізнесу, що працюють на загальній системі оподаткування. А з 1 січня 2016 року - для всіх категорій платників податків. Таке поетапне впровадження необхідне для адаптації підприємців, урахування усіх технічних деталей.
Який порядок оскарження платниками податків дій посадових осіб органів доходів і зборів?
Відповідь: Відповідно до ст.55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Закон України «Про звернення громадян» із змінами та доповненнями регулює питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права, зокрема, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів.
Згідно із п.1 р. ІІ Інструкції про порядок розгляду звернень та особистого прийому громадян в органах державної податкової служби, затвердженої наказом ДПА від 18.06.08
№ 395 , визначено, що скарга – звернення громадян з вимогою про поновлення їх прав і захист законних інтересів, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями контролюючих органів, інших органів державної влади чи місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, посадових осіб.
Рішення, дії (бездіяльність) контролюючих органів можуть бути оскаржені, якщо:
порушено права і законні інтереси чи свободи громадянина (групи громадян);
створено перешкоди у здійсненні громадянином його прав і законних інтересів чи свобод; незаконно покладено на громадянина які-небудь обов’язки або його незаконно притягнуто до відповідальності.
Звернення адресується контролюючому органу, його посадовим особам у разі, коли вирішення порушених у зверненні питань належить до їх компетенції.
У зверненні мають бути вказані прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції заяви чи скарг, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути надруковано або написано від руки розбірливо і чітко, підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.
Якщо питання, порушене в одержаному контролюючим органом зверненні, не входить до його компетенції, воно в строк не більше п’яти календарних днів пересилається за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення. У разі, якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення контролюючим органом чи його посадовою особою, воно в той самий термін повертається громадянину з відповідними роз’ясненнями.
Забороняється направлення скарги громадян на розгляд тим органам чи посадовим особам, дії або рішення яких оскаржуються.
Також, відповідно до п.1 ч.2 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб’єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень, дій або бездіяльності.
Як проводяться позапланові документальні невиїзні перевірки?
Відповідь: Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника контролюючого органу, оформленого наказом, і за умови направлення платнику податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручення йому або його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку і місце проведення такої перевірки.
Порядок проведення документальних позапланових перевірок регламентовано ст.78 Податкового кодексу України, якою визначені обставини, при наявності яких можуть здійснюватися такі перевірки.
Присутність платників податків під час проведення документальних невиїзних перевірок не обов’язкова.
Який термін проведення камеральної перевірки податкових декларацій (розрахунків), які подаються ФО, ФОП, податковими агентами та особами, які здійснюють незалежну професійну діяльність?
Відповідь: Відповідно до пп.75.1.1 ст.75 Податкового кодексу, камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні органу державної податкової служби виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків.
Згідно ст.76 Податкового кодексу України, камеральна перевірка проводиться посадовими особами органів Міндоходів без будь-якого спеціального рішення керівника такого органу або направлення на її проведення.
Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.
Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов’язкова.
Пунктом 200.10 ст.200 ПКУ визначено термін для проведення камеральної перевірки податкової звітності з податку на додану вартість. Зокрема, встановлено, що податковий орган протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних. При цьому, обов’язок подання податкової декларації з податку на додану вартість покладається на суб’єктів господарювання, зареєстрованих платниками податку на додану вартість згідно вимогами р.V ПКУ.
Згідно наказу ДПС України від 21.05.2012 №439 «Про затвердження Орієнтовного порядку проведення камеральної перевірки податкової декларації про майновий стан і доходи» камеральна перевірка даних заявлених у податковій декларації про майновий стан і доходи, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 07.11.2011 №1395 «Про затвердження форми податкової декларації майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи» проводиться:
- по деклараціях, в яких визначено суму податку, яка має бути повернута платнику податків, - до закінчення терміну, визначеного ст.179 ПКУ (протягом 60 календарних днів після надходження такої податкової декларації);
- по деклараціях, в яких фізичними особами визначено суму податкового зобов’язання, до закінчення терміну, визначеного ст.179 ПКУ;
- по деклараціях, поданих платниками податків – резидентами, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання, - до закінчення терміну, визначеного абзацом другим ст.179 ПКУ (протягом 30 календарних днів після надходження податкової декларації).
Яким чином зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних з 23-ї до 0 годин?
Відповідь: Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246, внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до Єдиного реєстру податкових накладних здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі до Міндоходів з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до Реєстру.
Операційний день триває з 0 до 23-ї години. Враховуючи викладене, подавати накладну до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних потрібно з 0 до 23-ї години.
Чи можна ознайомитись із останніми змінами податкового законодавства на сторінках «Вісника»?
Відповідь: Офіційне видання Міндоходів України журнал «Вісник» виходить друком у нашій державі вже багато років. Платники податків, тримаючи в руках видання, можуть знайти відповіді на найактуальніші запитання та провести діалог із провідними фахівцями різних галузей нашої держави. Важливим є той факт, що на сторінках журналу кожного тижня розміщено актуальну інформацію на предмет останніх змін на тільки податкового та митного законодавства, а й інновації в роботі з точки зору економічних та суспільних галузей нашої країни.
Джерело: ДПІ у Святошинському районі