В Святошинському районі відбулось засідання Всеукраїнського круглого столу з питань розвитку інклюзивної освіти (фото)
В ході дводенної роботи кругового столу планується обговорити розвиток інклюзивної освіти в Україні в реаліях сьогодення. Особливу увагу доповідачі зосередили на питаннях права на освіту та соціальний захист дітей з вадами розвитку, напрямках розвитку інклюзивної освіти, експериментальному педагогічному дослідженні регіонального рівня «Психолого-педагогічний супровід дітей зі зниженим зором у класах із інклюзивним навчанням в умовах загальноосвітньої школи», а також на питаннях удосконалення законодавства щодо соціального захисту та освіти дітей з вадами.
Поширення в Україні процесу інклюзивного навчання дітей з обмеженими можливостями фізичного та психічного здоров’я є не лише відображенням часу, але й представляє собою ще один крок до забезпечення повної реалізації прав дітей з особливими потребами на якісну освіту.
Інклюзивна практика реалізує доступ до одержання освіти в загальноосвітньому закладі за місцем проживання та створення необхідних умов для успішного навчання для всіх без виключення дітей, незалежно від їх індивідуальних особливостей, психічних та фізичних можливостей. Збільшення кількості народження дітей із порушеннями в розвитку сьогодні є проблемою глобального масштабу. Рівень підтримки, гуманізм та терпимість у ставленні до дітей з особливими потребами, можливість надати їм доступну та якісну освіту – показники ступеня розвитку суспільства, в якому вони живуть.
Реалізація прав на освіту дітей з обмеженими можливостями здоров'я розглядається як одна з найважливіших завдань державної політики в галузі корекційної освіти. Отримання такими дітьми якісної загальної та професійної освіти є одним з основних і невід'ємних умов їх успішної соціалізації, забезпечення повноцінної участі в житті суспільства, ефективної самореалізації в різних видах професійної і соціальної діяльності.
Перед відкриттям круглого столу його учасники мали нагоду ознайомитися з діяльністю єдиного на правому березі столиці спеціального дошкільного навчального закладу № 219 для дітей з порушенням зору та інтелекту, що розташований на бульварі Кольцова, 7-а, та спеціалізується на ранній корекції і компенсації вторинних відхилень у розвитку дітей, здійснює лікувально-відновлювальну роботу по виправленню вад зору, а також всебічно розвиває дітей, успішно готуючи їх до школи виключно за бюджетні кошти.
Саме цей дошкільний навчальний заклад багато років поспіль співпрацює з СЗШ №281, де інклюзивній освіті приділяється значна увага. А спеціальні класи, відкриті в школі дають можливість дітям з нерізко вираженими вадами психофізичного розвитку (зокрема і затримки психічного розвитку, зниження слуху чи зору) засвоювати культурний досвіт у середовищі здорових однолітків. Ці освітні заклади Святошинського району активно впроваджують шляхи соціальної взаємодії дітей, що потребують корекції психофізичного розвитку, із їхніми здоровими однолітками, адже тут чудово розуміють, що розумовий, емоційний і соціальний розвиток дітей з психофізичними вадами прямо залежить від позитивного ставлення до них, їх розуміння та прийняття педагогами, батьками і здоровими дітьми.
Присутні ознайомилися з роботою спеціалізованих груп, тифлопедагогів, психологів, логопедів та лікаря, перейняли практичний досвід роботи з особливими дітьми та запозичили розробки закладу для впровадження на місцях.
Наприкінці знайомства з садочком, учасники круглого столу отримали приємний сюрприз від вихованців спецзакладу у вигляді невеличкого святкового концерту.
На відкритті круглого столу його учасників привітали голова ВГОІ «Інститут реабілітації та соціальних технологій» Ярослав Мокрецький, начальник управління ліцензування, акредитації та нострифікації МОН України, доктор педагогічних наук, професор Андрій Шевцов, виконавчий директор ВГО «Наукове товариство інвалідів «Інститут соціальної політики України» Світлана Задунайська, почесний голова ВГОІ «Інститут реабілітації та соціальних технологій» доктор юридичних наук Віктор Костюк та директор загальноосвітньої школи №281 Святошинського району м. Києва Людмила Цимбал.
Серед тематики основних доповідей, що прозвучали цього дня переважали питання соціальної спрямованості державних реформ для підтримки дітей з вадами розвитку, ролі громадських організацій та закладів освіти в розвитку інклюзивної освіти, напрями їх співпраці; адаптації навчального середовища до особливості зорового сприйняття дітей зі зниженим зором; підвищення кваліфікації педагогічних кадрів; співпраці вчителя та батьків в умовах інклюзії; особливостей екологічного виховання дітей з порушеннями зору; сучасних тенденцій, функцій та діяльності ПМПК в наданні підтримки дітям з порушенням ПФР; адаптації дітей зі зниженим зором до умов навчання в загальноосвітній школі, ролі батьківського виховання в розвитку дітей зі зниженим зором, а також перспективи розвитку психолого-педагогічного супроводу дітей зі зниженим зором у класах із інклюзивним навчанням в умовах загальноосвітньої школи.
Свої вітання учасникам Всеукраїнського круглого столу з питань розвитку інклюзивної освіти надіслав і голова Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації Ілля Сагайдак.
«Навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку спільно зі здоровими однолітками є основою їхньої інтеграції та соціальної адаптації. Таке навчання є корисним і для дітей здорових, бо вони вчаться розуміти проблеми інших, стають добрішими, толерантнішими. І хоча сьогодні вкрай актуальним є питання щодо запровадження нових підходів до організації навчання осіб з особливими освітніми потребами, які б базувалися на демократичних, антидискримінаційних засадах, районна влада і надалі вживатиме усіх невідкладних заходів, спрямованих на реалізацію соціальних потреб дітей з інвалідністю, насамперед нівелюватиме обмеження, які перешкоджають процесам їхньої соціалізації та індивідуального розвитку, впроваджуватиме ефективні форми соціальної допомоги і підтримки. Тим більше, що реалізація та поширення моделі інтегрованого та інклюзивного навчання особливих дітей у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах Святошинського району сьогодні перебуває на досить гідному рівні», - зазначає Ілля Сагайдак.
По завершенні пленарного засідання та обговорення ключових проблем тематики круглого столу, робоча група з його учасників збереться для ухвалення резолюції круглого столу. А конструктивні пропозиції, що увійдуть до проекту рекомендацій будуть передані до Міністерства освіти і науки України та Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України.
Джерело: відділ з питань внутрішньої політики, зв’язків з громадськістю та засобами масової інформації