Деякі питання з адаптації першокласників до навчання в школі
Перехід дитини з дошкільного навчального закладу до школи є важливим етапом її життя, який пов'язаний не лише зі зміною середовища її розвитку, а й з відповідними процесами самоусвідомлення, із зіткненням з новими проблемами, відкриттям у собі нових можливостей.
Для когось із дітей — ця мить урочиста й піднесена, вони радо йдуть до школи, відчувають вихід на новий життєвий щабель, для інших — величезний стрес, що супроводжується сумом за звичним життям, страхом перед новим середовищем, новими вимогами.
Адаптація - універсальна форма взаємодії людини з оточуючим середовищем. Це складне соціально зумовлене явище, що охоплює три рівні адаптивної поведінки людини: біологічний (пристосування до нового режиму навчання й життя); психологічний (входження до нової системи вимог, пов'язаних з виконанням навчальної діяльності ); соціальний (входження до учнівського колективу) з провідною роллю останнього.
Отже, все це означає суттєву перебудову життя, фізіологічних та психічних станів першокласників, що супроводжується неприємними відчуттями дискомфорту (пов'язаними, в основному з втратою звичних й улюблених занять, зміною соціального оточення), зламом і дисбалансом динамічних стереотипів, швидким накопиченням нової інформації та особистісними змінами. Проявами таких станів можуть бути тривожність, фрустрація, депресія, нестача впевненості в собі, невротичні прояви і може спричинити порушення навчальної діяльності в майбутньому. Період соціально-психологічної адаптації триває від 10—18 днів до 1—3 місяців і супроводжується змінами в емоційній сфері дитини (зростання внутрішньої напруженості, рівня тривожності, імпульсивної взаємодія з дорослими тощо).
Критерієм нормальної адаптованості дитини до шкільного навчання є її позитивне ставлення до школи, розуміння пояснюваного вчителем навчального матеріалу, самостійність, здатність зосереджувати увагу при виконанні завдань, охоче виконання громадських обов’язків і доброзичливе ставлення до однокласників. Усе це засвідчує належну ефективність процесу соціально-психологічної адаптації до школи — активного пристосування дитини до класу, вчителя, свого місця у школі.
Дуже важливо, щоб педагоги і батьки допомогли дитині усвідомити, що дошкільний заклад і школа є ланками єдиної системи освіти, а все те, що чекає на неї у школі, є продовженням того, чим вона займалася, що опановувала раніше, а для цього педагог повинен глибоко розбиратись у вікових особливостях психічного розвитку молодшого школяра.
Джерело: управління освіти.