Психологічні аспекти адаптації дітей раннього та молодшого дошкільного віку до умов ЗДО
28 лютого 2019 року в ЗДО № 814 відбулось засідання фокус – групи соціальних педагогів та практичних психологів закладів дошкільної освіти Святошинського району міста Києва на тему: «Психологічні аспекти адаптації дітей раннього та молодшого дошкільного віку до умов ЗДО», яку провела Совенко Лариса Петрівна, методист НМЦ управління освіти, молоді та спорту Святошинської РДА м. Києва.
У вступному слові Лариса Петрівна наголосила, що в сучасних умовах однією з важливих проблем є інтерес до проблеми адаптації дитини до дошкільного навчального закладу, який дедалі більше зростає. У зв'язку з цим особливої гостроти й значущості набуває процес адаптації до ЗДО, який виникає здебільшого в ранньому віці, оскільки труднощі адаптаційного періоду призводять до довготривалих порушень емоційного стану дошкільнят. Знання цих психологічних закономірностей є необхідною умовою для швидкої адаптації.
Термін адаптація (з лат. «пристосування») – процес призвичаєння організму, що відбувається на різних рівнях: фізіологічному, соціальному та психологічному. Адаптація, або пристосування, організму до нових умов, містить широкий спектр індивідуальних реакцій, які залежать від психофізіологічних та індивідуальних особливостей дитини, сімейних стосунків та низки життєвих обставин
Охріменко Надія Петрівна, директор ЗДО № 814 репрезентувала присутнім колегам заклад дошкільної освіти та відзначила, що педагоги і вихователі з любов’ю та повагою до дітей здійснюють процес освіти та дошкільного виховання. В освітньому закладі використовується базова програма «Дитина», програма розвитку старшого дошкільного віку «Впевнений старт» та регіональна програма «Я - Киянин». Особлива увага приділяється гармонійному фізичному розвитку дитини. В закладі регулярно проходять заняття з фізичної культури. Працює тренажерний зал (є інструктор) та спортзал. Обладнано кабінет психологічного розвантаження, музична зала, українська світлиця, кімната для занять образотворчим мистецтвом і кімната вивчення правил безпеки життєдіяльності. З дітьми займається психолог. Прийом в освітній заклад відбувається з 2-х років життя дитини.
Надія Петрівна відзначила, що дитина, яку відірвали від домашньої атмосфери, від матері, зазвичай, страждає: у неї виникають стреси, які негативно можуть позначитися на її здоров’ї та для того, щоб такі проблеми не трапилися з дитиною, досить важливим є взаємодопомога батьків і вихователів та підтримка батьками дітей.
Филенко Анна Георгіївна, практичний психолог ЗДО № 814 в теоретичній частині фокус-групи розкрила поняття «адаптація», види адаптації, напрями роботи практичного психолога ЗДО у період адаптації новоприбулих дітей, а в практичній частині ознайомила колег з одним із варіантів діагностики рівня адаптації дітей до умов дошкільного закладу та наголосила, що адаптація пов'язана з прийняттям індивідумом різних соціальних ролей, адекватним відображенням себе і своїх соціальних зв'язків. Адаптація відіграє вирішальну роль у соціалізації особистості.
Підводячи підсумки роботи фокус-групи Совенко Л.П. підкреслила, що одним із важливих етапів адаптації дітей раннього та молодшого дошкільного віку є соціальна адаптація.
Соціальна адаптація – пристосування індивіда до умов соціального середовища, формування адекватної системи відносин із соціальними об'єктами, рольова пластичність поведінки, інтеграція особистості в соціальні групи, діяльність щодо освоєння стабільних соціальних умов, прийняття норм і цінностей нового соціального середовища, форм соціальної взаємодії.
Адаптація може здійснюватись у формі акомодації (повного підпорядкування вимогам середовища без їх критичного аналізу), конформізму (вимушеного підпорядкування вимогам середовища) та асиміляції (свідомого й добровільного прийняття норм та цінностей середовища на основі особистісної солідарності з ними).
Лариса Петрівна з колегами подякували Охріменко Надії Петрівні за теплий прийом та професійну підтримку в проведенні засідання фокус-групи з участю соціальних педагогів та практичних психологів закладів дошкільної освіти Святошинського району міста Києва.
Джерело: управління освіти, молоді та спорту.