Соціалізація дітей з особливими освітніми потребами в закладі освіти


Соціалізація – це один з важливих чинників повноцінного розвитку особистості та її ефективного функціонування в соціумі. Відповідно до найпоширенішого визначення, соціалізація (від лат. socialis – суспільний) розглядається як процес входження індивіда в суспільство, активного засвоєння ним соціального досвіду, соціальних ролей, норм, цінностей, необхідних для успішної життєдіяльності в даному суспільстві.
11 квітня 2019 року в ЗЗСО № 281 відбувся семінар для соціальних педагогів та практичних психологів освітніх закладів Святошинського району м. Києва.
Семінар відкрила та провела Совенко Лариса Петрівна – методист НМЦ РУОМС.
У вступному слові Совенко Л.П. привітала учасників заходу з початком роботи та відзначила, що в Україні дітей з вадами розвитку упродовж багатьох років відносили до особливої соціальної групи, яка має свої соціокультурні особливості й потребує особливих умов організації життєдіяльності й інтеграції в суспільство. Адже проблема соціалізації дітей з особливими потребами не дарма постає надзвичайно гостро. Адже річ не лише в тому, що дитині необхідне відчуття комфорту у соціальному середовищі, вона також повинна віднайти своє місце в ньому, з тим щоб мати можливість повністю розкрити власні можливості, а також бути корисною іншим.
Про організацію роботи соціально-психологічної служби закладу розповіли Морозова Тамара Миколаївна та Яловик Лілія Вікторівна. Вони підкреслили, що соціалізація є необхідною умовою розвитку людини, становлення в неї особистісних якостей у процесі засвоєння суспільного досвіду і активного відтворення нею суспільних відносин. Вона передбачає проходження дитиною, в тому числі і в спеціальному освітньому закладі, певних етапів (стадій): адаптації, на якому відбувається пристосування дитини до існування в соціумі, відповідно до його норм і вимог; індивідуалізації, на якому відбувається усвідомлення дитиною своїх можливостей; інтеграції, на якому дитина намагається знайти своє місце в суспільстві, «влитися» в нього, пропонуючи використання своїх особистісних якостей та можливостей; ранньої трудової стадії, на якій забезпечується професійне становлення дитини на основі здійснення трудової підготовки в умовах інклюзивної освіти.
З психологічними особливостями соціалізації дітей з ООП поділилася практичний психолог ЗЗДО № 281 Яловик Лілія Вікторівна та відзначила, що реабілітаційний процес має передбачати гармонійну інтеграцію дітей з обмеженими психофізичними можливостями, пізнання власного «Я», формування вміння встановлювати взаємини з іншими людьми. Головним у роботі з такими дітьми повинно стати, по-перше, поновлення емоційного контакту, по-друге, встановлення довірливих відносин з дитиною. При цьому, дитина не повинна почувати себе об’єктом діяльності дорослих, вона повинна стати повноправним суб’єктом, співучасником освітнього процесу
Зворушливим був театралізований виступ дітей 5-Г та 8-Г класів на тему: «Зустріч весни».
Про організацію освітнього процесу у дітей з ООП та про сенсорну кімнату та про її відвідування розповіла корекційний педагог, асистент вчителя Маняхіна Леся Сергіївна.
Скоріков Артем Борисович асистент вчителя, дефектолог ЗЗСО № 281, розповів про мету психолого-педагогічного супроводу, яка включає соціалізацію дітей з особливими потребами, вивчення особистісного потенціалу, а саме:
- співвідношення рівня розумового розвитку дитини і вікової норми;
- рівня розвитку когнітивної сфери; особливості емоційно-вольової сфери; індивідуально-характерологічних особливостей;
- рівня сформованості мотивації до навчання;
- їх творчий та інтелектуальний розвиток через залучення всіх учасників освітнього процесу (батьків, педагогів, дітей) до реалізації запланованих дій щодо особливостей розвитку, спілкування, навчання, професійної орієнтації, соціальної адаптації дитини.
Підводячи підсумки семінару-практикуму, Лариса Петрівна підкреслила, що у процесі соціалізації дітей з вадами розвитку виникає ряд проблем, серед яких особливе місце займає проблема відношення суспільства і держави до таких осіб, що проявляється у створенні системи спеціальної освіти. Багато дітей мають досвід емоційної травматизації, що призводить до виникнення емоційних порушень і позначається на їх поведінці. Усе це негативно впливає на формування особистості.
Джерело: управління освіти, молоді та спорту.